Mukhriz kena belajar banyak sebelum bercakap banyak ~ Malaysiakini

Thursday, December 4, 2008




Oleh Zainal Yusof

AHLI Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir mendapat sokongan besar apabila dia mencadangkan sekolah satu sistem.

Tentulah, sebelum membuat cadangan Mukhriz yang merupakan calon Ketua Pergerakan Pemuda Umno yang takut bila diajak berdebat, sudah mendapatkan nasihat dan pandangan dari ayahandanya, Tun Dr. Mahathir Mohamad, bekas Perdana Menteri Malaysia.

Mereka yang menyokong cadangan Mukhriz itu, termasuk beberapa media besar negara ini, mungkin tidak tahu apa-apa, asalkan difikirkan baik, mereka sokong.

Namun, berbeza dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menolak cadangan itu kerana katanya SRJKC dan SRJKT tetap diteruskan selagi ada permintaan.

Mukhriz ketika ditanya wartawan apakah dia akan menarik balik cadangannya itu kerana ada pihak yang tidak bersetuju dengan cadangannya itu, menegaskan, dia tidak akan menarik balik. "Dah cakap, macam mana nak tarik balik."

Sebenar, cadangan yang dikemukakan Mukhriz itu bukanlah satu cadangan baru kerana Penyata Razak 1956 dan Jawatankuasa Barnes 1951 sudah ada isu yang serupa. Jadi, tidak timbul sebenarnya cadangan ini bernas atau baik atau luar biasa.

Ia sekadar mencari publisiti untuk bertanding. Jika tidak bercakap, takut tenggelam di musim banjir ini. Kalau cadangan Mukhriz ini terlalu luar biasa, mustahil bapanya, Dr. Mahathir ketika menjadi Menteri Pelajaran tidak mahu melaksanakannya.

Atau, jika Mukhriz ikhlas, bukan kerana mahu mencari publisiti untuk bertanding, ketika mesyuarat Exco Pergerakan Pemuda, yang dia sendiri adalah salah seorang Exco Pemuda, cadangkan dalam mesyuarat itu. Jika cadangan itu menjadi cadangan Pemuda Umno, di bawa oleh ketuanya, dengan disokong semua Exco dan Pemuda negeri-negeri, termasuk bahagian dan cawangan, barulah cadangan itu lebih berwibawa.

Soalnya sekarang, Mukhriz merasakan, jika dia membawa cadangan ini dalam mesyuarat Exco Pemuda Umno, takut cadangannya dicincang awal-awal lagi oleh kawan-kawannya sendiri kerana meraka semua tahu, cadangan itu tidak sesuai.

Selain Dr. Mahathir pernah menjadi Menteri Pelajaran, Najib, Datuk Seri Abdullah Ahma Badawi, Tan Sri Dr. Sulaiman Daud, Tan Sri Musa Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah menjadi Menteri Pelajaran. Mereka semuanya tahu hal Penyata Razak dan Jawatankuasa Barnes. Jika ketika itu sudah boleh dilaksanakan, pasti mereka ini sudah berusaha kea rah mahu melaksanakannya. Tetapi, disebabkan ianya tidak sesuai dan setakat ini sistem yang ada ini adalah yang terbaik, maka untuk apa diubah?

Kecualilah Mukhriz merasakan sistem ini pincang kerana dia tidak berjaya sebagai seorang professional hasil pendidikan MRSM dan sebagainya, bolehlah difikirkan cara lain, untuk memuaskan hatinya. Isu perpaduan, sebenarnya selepas 51 tahun Merdeka, ia sudah dianggap selesai tetapi sengaja ditimbulkan sekumpulan pihak yang mahu menjadi hero.

Mereka mungkin terpengaruh dengan filem Tamil dan Hindi yang mengambarkan penentang kerajaan adalah hero, termasuklah Mukhriz, sebaik sahaja bergelar YB, tugas utamanya menulis surat meminta Perdana Menteri meletakkan jawatan.

Mungkin Mukhriz juga terpengaruh dengan filem Tamil dan Hindi, jika mahu menjadi popular dan bergelar hero rakyat, tentanglah pemerintah.

Sebenarnya, mempertahankan kepimpinan dan mengadakan rundingan untuk memikirkan soal peralihan kuasa dan menyelesaikan isu kepimpinan adalah 'lebih hero' dari orang yang mahu menjadi hero. Pengorbanan Perdana Menteri yang tidak ada orang mahu memperkatakannya adalah tugas dan tanggungjawab seorang hero rakyat.

Jika Perdana Menteri mahu mempertahankan jawatannya lagi, mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno, itu adalah haknya. Tetapi beliau memikirkan akan berlaku perpecahan dan bila bertanding, aka nada yang terkorban, luka parah dan luka. Maka, ini semuanya akan menyebabkan kerugian kepada parti. Parti memerlukan semua peringkat pemimpin dan penyokong. Maka, sebagai seorang yang bertanggungjawab, Perdana Menteri redha dengan percepatkan pelan peralihan kuasa.

Dalam masa tidak sampai lima tahun, Datuk Seri Abdullah sebenarnya banyak membawa perubahan. Jika mahu dibandingkan kepimpinan beliau dengan Dr. Mahathir, orang jangan lupa, bahawa Dr. Mahathir mengurung Anwar dalam penjara tetapi dalam era Abdullah, Anwar sudah berada di luar penjara.

Dr. Mahathir berdepan dengan Anwar dari dalam besi penjara, tetapi Abdullah berdepan dengan Anwar secara terus. Apa yang Anwar tentang sekarang, adalah kesan dari tekanan yang dia terima apa yang Dr. Mahathir lakukan terhadapnya. Kesannya, Umno yang menerima akibat dari perbuatan Dr. Mahathir itu.

Mampukah Mukhriz mempertahankan ayahandanya dari serangan Anwar Ibrahim? Jika berdebat dengan calon-calon Ketua Pemuda Umno yang lain pun dia tidak cukup keberanian, manalah mungkin dia mampu untuk berdepan dengan Anwar yang sudah pun menjadi Ketua Pembangkang sekarang.

Bukanlah kerana Anwar hebat menyebabkan Mukhriz harus takut tetapi ternyata Mukhriz tidak mempunyai cukup keberanian untuk menjadi pemimpin di barisan depan. Maka, cadangan mengadakan sekolah satu sistem tidak perlulah diperkatakan lagi, sebaliknya ketika berkempen untuk mencari undi, kurangkanlah cakap-cakap 'masa zaman ayahanda saya dulu, masa zaman ayahanda saya dulu, masa zaman ayahanda saya dulu…' kerana isu yang mendapatang ini adalah kesan kesilapan Dr. Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun.

17 comments:

Anonymous said...

Belajar banyak??
No need for UMNOPUTRAS to do so. They have been talking like that with impunity for so long and never getting punished therefore they will go on being like this. Ahmad Ismail is a good example of talking nonsense and made a hero.
I tell you our country is sick, really sick.

Burn baby burn said...

Chua Soi Lek also same mah. Wolf in sheeps clothing. All rhetorical talk. Races must respect lah.

Some who is this Mukhriz? SPM only Grade 3. want to talk about schools?

Anonymous said...

nak bawa ke miting exco..??hang tau tak dah berapa lama miting exco tak buat..jgn salahkan mukhriz kalau tak bawa dalam miting exco.kalau dibawa dlm miting,tapi tak jalan,tak guna juga.Jangan cari salah orang dari apa yg dia cakap,cari apa kebaikan bila dia cakap gitu..pikirlah weh.

Anonymous said...

Pirak.....semua cakap macam orang gila.Biar hancur semua baru padan muka semua.

Anonymous said...

If we keep talking about this Ketuaan Melayu thingie, the Malays will be economically annihilated in 30 years. UMNO must realise non-Malays did not cause the hardship and poverty of poor Malays. Also, ask around and people will tell you that there are many many many (lots and lots and lots of) very very rich Malay around.

All races in Malaysia started poor after the WW2 and all races needed to work hard for better future. Did the non-Malays get any special treatments for them to be ahead economically? The answer is obviously a big NO.

As Malaysians, the rich Chinese/Malay/Indian should assist our poor brothers (Malays, Chinese, Indians, Iban, Dayak etc).

Getting out of poverty and hardship requires hard work, diligence, intelligence (via studies) and co-operations among all.

I really hope our politicians can stop being racist and do work for the future of our children and grandchildren. With current situation, we can forget about Vision 2020, Vision 2200 is more likely.

hati kecil berkata... said...

mukhriz dah salah perhitungan.kalau nak unity,hantarlah anak ke sekolah kebangsaan.sekolah kebangsaan walaupun majoriti ramai anak Melayu tetapi ada juga Cina dan India yang turut bersekolah di sekolah kebangsaan.

kalau nak uniti lagi,pelajar melayu kena belajar samada bahasa Cina atau India sebab orang Cina dan India kebanyakannya berkebolehan bertutur dalam 3 bahasa iaitu bahasa Malaysia,bahasa inggeris dan bahasa ibunda mereka.orang Melayu pula majoritinya boleh menguasai 2 bahasa saja (loghat tidak dikira).

kalau nak bersatu,kita kena bersatu bukan semata-mata kerana kekangan ekonomi dan politik.kita kena bersatu sebab memang niat untuk bersatu dan bukan atas sebab lain.

kekwa66 said...

Hoi..tak de kerja lain ke..asyik2 isu perkauman dimainkan..ada masa tu..tanganilah masalah ekonomi ke..jenayah ke..banjir ke..ini tak..balik2 isu lama diungkit2..tak muak2 ke..orang lain dah ke depan..kita masih gaduh pasal ni..meluattttttt....

Anonymous said...

KEPALA BAPAK MAK BAPAK NENEK ATOK KORANG!!!!

Dah semua IMIGRAN2 BANGSAT sekarang dok sebok melalak "BANGSA MALAYSIA", THEN FUCKKK U ALLL SHOULD LEARN TO LIVE LIKE ONE....BITCHESSSSS!!!!.

FUCK YOUR CHINESE OR TAMIL SCHOOL....THIS IS NOT CHINA OR INDIA AND THERE SHOULD BE NO FUCKIN CHINESE OR TAMIL SCHOOL!!!!

THERE SHOULD BE ONLY 1 SCHOOL WHICH IS THE MALAYSIAN SCHOOL!!!!

FFUCKKK U ALL TALK NONSENSE ABOUT GETTING EQUAL WHEN U FUCKIN IMIGRANT BITCHES CANT EVEN ACCEPT THAT IDEA....MOST OF YOU FUCKIN BITCHESSSS DONT EVEN KNOW HOW TO SPEAK MALAY WELL TOOO!!!!


GO AND FUCKIN DIE YOU UNGRATEFUL ANIMALSSSS!!!!

raksasa semut said...

Saya bersetuju dengan pandangan anon 4:38 tapi saya bersetuju dengan tidak bersertakan nada tu lah. Tapi isi daripada pandangan anon tu memang betul. Mereka asyik melaungkan sama rata lah, perpaduan lah, macam2 lagi lah, tapi bila bab macam ni, apa yang mereka ada, mereka nak juga, tapi apa yang ada pada Melayu mereka akan persoalkan. Macam mana tu?

Anonymous said...

HOI BAPAK NENEK ATOK KORANG juga pendatang.Orang Asli adalah pribumi negara ini.Korang duk berlagak bodoh sombong pasai apa?Anony 4.38pm kau ingat pandai sangatkah.Komen macam kau ini ada Phd dalam Bahasa Malaysia dan English.Pi baca sejarahlah.Atok aku Parameswara jumpa Melaka dululah mangkuk.

Anonymous said...

suka hati dia lah nak cakap apa, kau yang bodoh tak tahu bercakap. cina nak sama rata tapi bila sebut pasal sama rata kan sekolah tak nak pulak. tak payah lah nak tunjuk hero nak bela puak-puak cina nie.

Anonymous said...

jangan percaya dengan cina nie, semuanya penipu. tengok aje kat negara cina tempat asal usul mereka. susu untuk anak bangsa dia sendiri pun dia sanggup letak melamin, semata-mata nak jadi kaya punya pasal. pedulikan mereka, kalau tak nak sama rata kan sekolah kat malaysia jangan sebut pasal sama rata atau ketuanan rakyat yang bodoh yang di perjuangkan oleh si pengkhianat bangsa anwar ibrahim tu. hidup ketuanan melayu! hancur ketuanan rakyat! orang melayu yang memperjuangkan ketuanan rakyat adalah pengkhianat bangsa melayu kerana ketuanan rakyat nak rata 4 perkara yang tak rata di malaysia nie, pertama islam agama rasmi, kedua kedaulatan raja melayu, ketiga istimewa melayu dan keempat bahasa melayu bahasa rasmi. kalau lah 4 perkara nie rata suatu masa nanti, di mana melayu? siapa nak disalah kan? datuk nenek kita yang telah perjuangkan 4 perkara nie? siapa? kita lah yang salah sebab tak jaga 4 perkara yang kita dah dapat nie. dan siapa pulak yang untung kalau 4 perkara ni rata?

anakdagang said...

Betul tu, bila sampai masa nak samaratakan sekolah sekor2 nak mengamuk cakap racist lah apa lah. Dulu dok sibuk mempersoalkan macam2 tu takpa pulak. Macam mana nak samarata kalau mentaliti macam ni?Ni mentaliti tamak namanya.

Anonymous said...

OOO...ATOK KO JUMPA MELAKA DULU EK...MAKNANYA ATOK KO DENGAN SEGALA KERABAT DAN SWAKTU DENGAN NYA MEMANG BAHLOL, BANGANG, BIOL, BODOH, BEBAL, BARUA, BANGSAT!!!!!

Pasai apa aku kater camtu??? Pasal atok2 ko tu jumpa jer tapi takdak idea nak amek tanah ni...MEMANG DASAR BEBALLLLLLLLLL...Setakat jumpa serupa ler macam ORANG ZAMAN BATU DULU!!!! PADAN PUN KORANG BEBAL...SUKU SAKAT ORANG ZAMAN BATU.

Kalau bijak, ATOK BAHLOL ko tu dah lama jadikan tanah ni jajahan dia....HA..HA..HA LAWAK LER KO SEKOR NI...

Anonymous said...

Untuk Hati Kecil....Allo kawan, tengok sekeliling ler...belajar!!! Singapore pun dah paksa muslim supaya tak bertudung ke sekolah. Melayu pun tah kemana??? Ada pernah dengar melayu sana "BERSUARA" ke???

Filipina, hampir semua imigran diorang boleh berbahasa Tagalog dan mengguna pakai budaya Filipino,

Indonesia, Jangan harap ler mamat2 imigran ni nak berlagak cakap diorang terutama di luar bandar...memang kena pelempang. Sampai kat dunia luar pun imigran2 mereka ni menggunakan bahasa INDONESIA.

By right, they need and must learn Bahasa Melayu and other languages are optional. Considering that their generation has been "OCCUPYING" this country for years, is it to much for them to at least know how to communicate well in Bahasa Melayu??? You may go to places like Petaling Street and find out that a lot still do not know how to communicate well in Bahasa Melayu. WHY??? BECAUSE THEY JUST DONT CARE AND OUR EARLIER GOVERMENT WAS DAMN STUPID TO LET THEM HAPPENED!!! LOOK AT SUHARTO/MARCOS-"DICTATOR as claimed by people" So....after years living in MALAYSIA, Y THE FUCKKK THAT THESE ANIMALS STILL DONT KNOW OR RATHER DONT WANT TO SPEAK BAHASA MELAYU???

For you hati kecil, let me suggest you to take up european language rather than Chinese/Tamil, they will be more useful for you believe me

Cik Kiah said...

Mereka asyik melaung-laungkan kesama rataan dikalangan semua rakyat Malaysia. Cakap itu ini, tapi bila sampai masa mereka lain pula jadinya.
Ini la kes cakap tak serupa bikin.

Anonymous said...

Kalau memang nak jadi perpaduan, kena ratakan semua polisi, bukan saja isu pendidikan.

Saya setuju dengan pendidikan satu aliran jika juga dapat hapuskan sekali Kota masuk universiti, DEB, parti politik satu kaum (UMNO, MCA, MIC)dan semua polisi yang tidak seimbang.

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP