TIMBALAN PRESIDEN DAN KETUA PEMUDA – PATUTKAH MUHAMMAD, MUKHRIZ, KHIR MENANG? ` Malaysiakini

Wednesday, December 10, 2008

Oleh Salim Selamat

Dalam senario pertandingan jawatan Timbalan Presiden UMNO dan Ketua Pergerakan Pemuda musim ini, saya cukup kasihan dengan dua orang bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Mohd Taib dan Datuk Seri Mohd Khir Toyo.

Pergerakannya bagaikan terbantut apabila sejarah hidupnya terus dipersendakan orang ramai di mana-mana. Pendek kata, nama Mohd Taib dan Mohd Khir Toyo tidak banyak cerita baik untuk mereka. Masing-masing mempunyai sejarah yang payah benar rakyat melupakannya.

Dalam pada itu, Muhammad dan Khir pula ada hati nak merebut jawatan yang menjadi tulang belakang penting dalam parti – Muhammad Taib mahu berdepan dengan Muhyiddin dan Mohd Ali Rustam sementara Khir mahu berlawan Mukhriz dan Khairy yang sedang memuncak sekarang ini. Mereka berdua memberi pelbagai alasan sambil cuba melupakan apa yang orang ramai masih ingat betapa mereka telah mencacatkan parti dan kerajaan secara langsung mahupun tidak langsung.

Calon Timbalan Presiden seperti Muhyiddin mendapat sokongan kerana pengalamannya tetapi tetap dikatakan satu figure yang dikaitkan dengan sikap angkuh, sombong dan tidak mesra berbanding dengan Mohd Ali Rustam yang rata-rata dikatakan seorang yang baik dan rajin bekerja.

Sementara calon Ketua Pemuda pula katanya sama-sama kuat walaupun sentimen keluarga yang dikatakan Mukhriz boleh menang kerana ayahnya Tun Mahathir turut kuat berkempen dan seolah-olah dialah yang mencaturkan siapa patut diberikan sokongan termasuk anaknya. Untunglah anak ayah.

Ertinya kalau Mukhriz menang jadi Ketua Pemuda, lepas tu sosonglah belakang Hishamuddin kerana ramai orang kata, lepas Najib, Hishamuddin jadi PM. Lepas itu baru giliran Mukhriz pula. Nyanian ini belum berhenti lagi kerana Najib akan menjadi penutup kepada teori RAHMAN yang nampaknya akan menjadi kenyataan. Selepas ini akan adalah teori baru pula.

Tapi Mukhriz mesti ingat bahawa Mohd Ali Rustam dengan Muhyiddin Yassin kalau menang, bukan kecik punya anak untuk melepaskan kepada mana-mana keturunan perdana menteri untuk meneruskan kepiminan UMNO kalau tidak benar-benar berwibawa dan berjiwa rakyat. Lainlah kalau Muhammad ada buat pakatan kalau dia menang jawatan timbalan presiden, dia akan serahkan jawatan itu kepada salah seorang anak bekas perdana menteri bagi merealisasikan kesinambungan pertalian anak-anak perdana menteri mengambil alih tampuk kepimpinan UMNO.

Habis, ingat Khairy Jamaluddin yang bukan dari darah daging Pak Lah nak dok diam begitu saja! Tak mungkin. Khairy pun kerja kuat juga. Beliau pun bukan calang-calang orang. Pelajarannya tinggi, kewibawaannya selaku ketua pemuda di peringkat bahagian, negeri dan nasional (naib ketua pemuda) juga tidak boleh dipandng ringan.

Petahnya selaku ahli parlimen juga turut sama menyerlah. Belum lagi nampaknya dia cakap merepek. Khabarnya, pengetahuan agama Khairy pun turut memberi kredit tambahan kepada beliau. Menurut kawan-kawan yang rapat dengannya, dia juga mampu jadi imam dan dah banyak kali dibuktikan. Maklumlah, menantu orang alimlah katakan. Tentulah sebelum menerima Khairy jadi menantu, Pak Lah sudah pasti sudah check dulu pengetahuan agamanya.

Dengan pengalamannya 8 tahun dengan pemuda dan daripada 8 tahun itu 4 tahun dia memegang jawatan naib ketua di bawah Hishamuddin, tentunya Khairy sudah cukup pengalaman untuk mengemudi pergerakan pemuda yang selepas ini akan membantu UMNO menghadapi banyak cabaran mendatang.

Bagi Anwar Ibrahim, kumpulan haram Hindraf cukup suka dan berdoa siang malam supaya Mukhriz atau Khir Toyo menang Ketua Pergerakan Pemuda UMNO. Mereka tidak sokong langsung Khairy kerana bagi mereka, orang yang senang mereka makan ialah Mukhriz dan Khir Toyo. Khir Toyo banyak pekung mengekorinya dan Mukhriz membawa watak yang tidak seperti ayahnya. Begitu juga Khairy tidak membawa watak bapa mertuanya. Dia lebih tegas dan cergas.

Kalau Khairy menang ketua pemuda, Anwar adalah orang yang pertama akan 'hentak kepala' kerana Anwar tahu kewibawaan Khairy selain mengetahui keberanian anak muda ini yang bukan mudah ditentang.

Kalau Mukhriz, Anwar boleh otek-otek saja. Begitu juga kumpulan-kumpulan yang menyokong pembangkang dan parti-parti pembangkang sendiri terutama DAP tidak suka Khairy menang. Bab ini, pemuda kena buka mata siapa patut mereka sokong untuk mengetuai pergerakan mereka.

Berbalik pada Muhamad Mohd Taib, kecualilah perwakilan UMNO dah benar-benar bekulah yang akan memilihnya sebagai timbalan presiden untuk bekerja dengan Najib. Najib pun bukan tak tahu cerita-cerita Muhammad sebelum ini. Sebenarnya, kerana Pak Lah saja Muhammad mendapat tempat hari ini.

Kalau Mahathir, tak usah mimpilah nak jadi Ketua Penerangan, nak jadi senator dan nak jadi menteri seperti sekarang ni.

Takkan Najib pula mahu orang yang telah pernah memalitkan lumpur dalam kerajaan ketika dia dicekup pihak berkuasa Australia membawa wang berlebihan yang begitu banyak. Sudah pula begitu, tidak pula mengaku itu wangnya tetapi mengaku itu wang perniagaan abangnya. Ditambah pula lagi mengaku tidak tahu berbahasa Inggeris di mahkamah Australia hingga terpaksa dapatkan penterjemah pula untuk beliau. Bukankah karut semua tu.

Kisah beliau bernikah dengan anak Sultan Selangor dulu pun heboh kembali. Sanggup dia membohong Sultan dan akhirnya apa dah jadi? Ketika nak ceraikan Ku Yah dulu berapa puluh juta pula Muhammad bayar? Semua itu pasti ada dalam kepala Najib dan mustahil kalau Najib mahukan dia. Walaupun Najib tak pernah cakap perkara ini, tetapi orang UMNO boleh baca orang yang macam mana Najib mahu.

Kalau orang Melayu nak selamat, selamatkanlah ketika pemilihan ini supaya yang dipilih biar kenal dan boleh memberikan sebesar-besar makna kepada UMNO memperkukuhkan tapaknya sebagai parti orang Melayu terus unggul hingga kalau tidak ke akhir zaman pun, biarlah sekurang-kurangnya 100 tahun lagi.

1 comments:

cik rogayah masbon said...

Mahathir tengah menggelabah sekarang, risau dia kalau anak dia tak menang. Tak dapat lah dia remote control untuk UMNO.

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP