Mukhriz Lantang Biadap, Bodoh Macam George Bush part 2 ~ Malaysiakini

Wednesday, December 10, 2008

Semenjak penulisan bahagian pertama, Datuk Mukhriz Mahathir tampak masih kekal dengan kebodohannya sungguhpun para penyokongnya masih mahu mempertahankan calon ini. Dengan sahamnya yang kian merudum, Mukhriz semakin gelisah sehinggakan tiba-tiba lantang memperjuangkan isu sekolah nasional dan meminta agar sekolah vernakular dimansuhkan.

Pada dasarnya memanglah cantik, sempurna dan indah jika hanya satu aliran sekolah sahaja yang wujud di Malaysia, dengan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara. Tapi hakikatnya apa yang sempurna di dunia ini? Adakah Mukhriz begitu bodoh mahu meminta satu aliran, sekaligus turut sebenarnya menjemput bukan Melayu mencabar status sekolah aliran agama yang masih penting dalam pembentukan identiti anak muda Melayu.

Bukan sekadar sekolah agama yang dicabar, tetapi status sekolah agama MRSM, UiTM dan institusi-institusi yang selama ini diperjuangkan untuk orang Melayu. Tidakkah Mukhriz berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan tersebut? Ternyata dia mahu mengipas sentimen Melayu denganharapan memperoleh keuntungan jangka pendek walaupun perlu menggadaikan kepentingan sebenar Melayu. Silap-silap besok, kalau mencabar kedudukan sekolah aliran Cina dan India, mereka terus menerus setuju dengan syarat Melayu pun melepaskan kedudukan istimewa mereka melalui MRSM dan kuota pendidikan Melayu! Sanggupkah kita?

Namun, apa yang benar-benar membuatkan Mukhriz ini bodoh seperti George Bush adalah kecenderungannya menikam diri sendiri. Siapa sahaja tahu bahawa anak-anak Mukhriz ke sekolah antarabangsa! Anaknya seorang di Garden International School Mont Kiara. Sekolah aliran Cina danIndia pun mempunyai sukatan pelajaran mengikut arahan Kementerian Pelajaran, dan masih boleh dipanggil Sekolah Rendah Jenis KEBANGSAAN.

Tetapi apa rasional Mukhriz kononnya memperjuangkan sekolah satu aliran atas nama perpaduan nasional dan memperkasakan bahasa Melayu sekiranya dia sendiri sebagai ayah menghantar anaknya ke sekolah antarabangsa berbahasa penjajah?! Perpaduan nasional apa yang diperjuangkan? Bahasa Melayu mana yang diperjuangkan?

Langkah mengkantoikan dirinya sendiri amat konsisten dengan hujah-hujahnya yang 'kelam-kabut' dan tidak selari ala George Bush Malaysia!

Barangkali kita semua tidak wajar terlalu terkejut dengan kebodohan Mukhriz ini yang menggadai kepentingan sebenar Melayu dan menggadaikan integriti diri sendiri, kerana Mukhriz seperti dilaporkan sebenarnya hanya memperoleh Gred 3 dalam SPM.

Pada program Korban Perdana di Sembrong Johor pada hari kedua Aidil Adha, dengan kasut kulit berkilat hinggakan bersilau di bawah cahaya matahari, dan beg silang macam pondan, Mukhriz dengan biadap terus menghilangkan diri selepas ketibaan Dato' Seri Hishammuddin. Mungkin Dato' Seri Hisham terkilan dengan kebiadapan Mukhriz itu lalu terus menyindir Mukhriz, menyebut "Setiakawan" tiga atau empat kali dalam ucapan perasmiannya. Ternyata semangat "Setiakawan" tidak wujud dalam perwatakan Mukhriz – kalau nak jumpa perwakilan di Johor pun, jumpalah selepas habis program.

Ku sangkakan bangsawan sangat Mukhriz ini, rupa-rupanya lebih daripada itu: bangsatwan.

9 comments:

Anonymous said...

Raksaksa,
Jgnlah semua perkara dimaksudkan dengan politik dan mileage politik memanjang. Hujah kamu terlalu emosional dan tidak membantu perjuangan melayu langsung.
Understanding agenda bangsa ini yg tidak ada pd sebhg besar orang melayu. Cina kalu bergaduh pun bila sampai bab agenda bangsa mereka, kalau tak setuju pasal mereka berlainan kem, sekurang-kurangnya mereka akan diam, namun utk secara terbuka menentang agenda bangsa disebabkan berlainan fahaman politik tidak sekali.
Melayu macam perangai kau org ni lah yg akan merudumkan sokongan orang melayu kpd tuntutan agenda bangsa mereka. Tapi kamu tidak fikir. Yg kamu fikir hanya mcm mana nak pastikan sokongan kpd idola kamu tidak merudum. Bangsa merudum, jenis kamu ni peduli apa..Yg penting politik, kuasa dan harta...mcm lah UMNO ni tak kan jatuh-jatuh

Anonymous said...

sokong org komen diatas

kekwa66 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

inilah akibatnya orang yang dibesarkan dengan duit haram dan berbaoakan orang zalim(mahazalim)...hasilnya manusia BODOH!!!

kekwa66 said...

Bukan Mukkriz je bodoh macam si anu tu...byk orang UMNO macam tu..tengok masa sidang parlimen..orang lain sibuk nak bahaskan isu penting...si si bodoh tu lontarkan benda lain pulak..yeee...kalau dia kat depan aku, dah aku bagi buku limaku ni..geramnya!

Anonymous said...

Kalu mamat Mukhriz tu bodoh...ko tu plak apa??? KO tu BANGANG, BAHLOL, BONGOK, BEBAL, BENGONG....

Ko ingat dia tu BODOH CAM KO KER??? Minta olong ler cek background masing2...hehehe wat tergelak jer ler.

Apa yg dibuat ada unsur2 nak senyapkan pendatang2...AT LEAST DIA BERSUARA...ENGKO???? CAKAP BERABUK TAPI SATU SEN PUN TARAK...

Bagi ler idea camner nak senyapkan pendatang2 bangsat tuh!!! Setakat komplen 24jam lebih baik ko g terjun dari tingkat teratas KLCC tuh.

UMNO PANDAI said...

Apa nak buat? Terima lah yang si Mukhriz ni tak cerdik macam ayah dia. SPM pun Grade 3. Aduh sangsi.

Sameon said...

Aku setuju dengan tajuk "Mukhriz Lantang Biadap, Bodoh Macam George Bush" dan artikel sekali. Memang pun, patut sebelum buat kenyataan atau cadangan, kaji dulu dalam-dalam baik dan buruknya. Ini tak, dah kemaruk sangat nak jawatan Ketua Pemuda, gelojoh buat kenyataan...

cik rogayah masbon said...

Dia bukan apa, dia menggelabah nak jadi hero tu, nak mendapat perhatian orang, mendapat sokongan kuat dari Melayu, tapi dalam masa yang sama dia tak sedar yang tindakan dia itu mungkin akan memakan diri sendiri.

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP