Mukhriz dah angkat bendera putih-Malaysiakini

Tuesday, August 5, 2008

Oleh : Man Pemuda Baling

Pemilihan UMNO ada lagi empat bulan lagi , jangka masa yang panjang juga, Namun agak hairan apabila harimau berantai anak kepada Tun DrMahahthir seolah-olah mengangkat tangan dan telah memulakan serangan-serangan peribadi walaupun tidak menujukan kepada sesiapa tetapiseolah-olah rangka-rangka serangan telah pun siap untuk diluahkan.

Mukhriz mungkin silap kerana terlalu tergesa-gesa membuat pengumuman untuk bertanding kerusi ketua pemuda UMNO dan ketika pengumuman dibuat senario UMNO ketika itu masih tidak waras dan banyak sentimen-sentimen nafsu yang bergolak. Maklumlah anak muda yang mengikut dan dikelilingi juga oleh orang-orang muda, Rakyat memerhatikan apakah yang dilakukan oleh pemimpin mereka dan apa yang mereka dapat lihat adalah Mukhriz menghabiskan banyak masa untuk menyerang pemimpin dalaman UMNO ketika UMNO dilanda kemelut piliharaya tanpa melakukan kerja-kerja yang boleh membangunkan bangsa dan UMNO itu sendiri,

Rakyat menyadari hakikat itu , khususnya pemuda UMNO mereka kini mahu menterjemahkan ketidakpuasan hati terhadap Mukhriz dalam pemilihan pemuda UMNO yang akan datang. Menurut laporan akar umbi ,Mukhriz mungkin gagal untuk mendapat pencalonan yang cukup dari pemuda UMNO dan ini disah sendiri oleh Mukhriz dengan menyatakan bahawa ada kong kali kong dalam pemilihan peringkat Pemuda UMNO dicawangan-cawangan yang kesannya boleh buat beliau sukar dapat jumlah pencalonan yang mencukupi untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Bercakap kepada para wartawan selepas mengadakan mesyuarat dengan ahli-ahli UMNO cawangan Jitra Sabtu. Exco Pergerakan Pemuda UMNO mendakwa kawasan-kawasan yang menyokongnya juga sudah goyang akibatgejala politik wang dan penyelewengan dalam pemilihan itu di seluruhnegara. Antara penyelewengan yang dimaksudkannya ialah mesyuarat tidak cukup korum, kehadiran ahli atau wakil yang tidak dikenali, ahli hadir sama menghadiri mesyuarat di dua cawangan berbeza serta terdapat senarai ahli baru selain daripada senarai yang ditentukan pada mesyuarat pada akhir tahun lalu

Namun ini hanyalah alasan yang mungkin di reka cipta oleh Mukhriz untuk menyedapkan hatinya dan hakikatnya sememangnya Mukhriz akan dihukum oleh perwakilan Pemuda keatas kebiadaban beliau terhadap pemimpin tertinggi UMNO dan juga Perdana Menteri yang lebih jauh lama berpolitik dari Mukhriz sendiri. Hakikat ini juga dirasakan oleh pasangan kembar Mukhriz , Dr Khir Toyo yang kini agak menyurukkan kuku beliau kerana telah menyedari kelantangan beliau sebeanrnya tidak disukai oleh ramai Pemuda-pemuda UMNO. Dr Khir Toyo juga dikatakan akan ditolak oleh Pemuda UMNO Selangor sendiri dan beliau kemungkinan mengalamai nasib yang sama dengan Mukhriz.

19 comments:

Anonymous said...

Bungkus da!!!

jambubaik said...

Muhkriz terlalu tergesa-gesa dalam membuat tindakan. Sekarang beliau terpaksa pertahnkan kedudukan diri beliu untuk cukup berkemampuan bertanding dan memenangi kerusi ketua pemuda umno. Khir toyo pula terlalu angkuh dan sombong meskipun terkenal dengan kelantangan suara beliau.

Anonymous said...

Habis Sazmi Miah dan Faizal Azumu kempen manager dok pakai duit mukhriz apa cerita. Penipu punya mukhriz. Bapa depa lah bapak perasuah dalam UMNO. Dok ajar orang kampung main duit kotor.

hampaih punya mukhriz politik murahan.

gilaaaa said...

kan aku dah cakap dulu dari dulu lagi.si mukriz ni memang pandai belakon.Mahathirwood punya lgk muka mamat botak ni.akonan memang la.punah la.mcm sial aku t

halim said...

Kat sini ramai kaki pembodek> AWAS> jgn terpedaya.

Jeffry said...

Bring down Mukhriz!

KJ's men challenge Mahathir's son. Ansara (short for Anak Sains Mara) is the alumni for MRSM students. But this is no ordinary alumni. Mukhriz Mahathir, whom many view as a credible threat to Khairy Jamaluddin, who was put as Umno Youth's No 2 by virtue of being the PM's son-in-law, is president of Ansara.
If Mukhriz loses the Ansara presidency, he will lose a "power base" and his position in Umno Youth will be considerably weakened.
That is why Khairy has arranged for Mukhriz to be challenged, for the first time in 12 years, at the alumni's elections this weekend, or so according to this fight preview [Khairy dan kuncu2 dalangi pemilihan Ansara?] that appeared in Malaysia Today.

Anonymous said...

kah kah kah....mukhriz bukan angkat bendera putih...dia berkempen untuk club che det lah...kempen reben putih untuk menyatakan kpd pak lah untuk "step down!!!"huhuhuhuhu

http://www.chedet.com

A KADIR JASIN said...

Even if it’s true that young master KJ is promoting a challenge against Mukhriz for Ansara’s presidency, why should we be surprised?

It’s politics. If Mukhriz is good and Ansara members want him, he’ll win, unless of course Ansara members – like members of political parties -- can also be blackmailed, bribed and bought.

If that’s the case, Ansara has little or no use to its members in particular and the Malays in general. It’s an insult to MRSM.

It’s good for a young leader like Mukhriz to learn to fight his own battle. He fought and won the highest votes in the last Umno Youth election despite attempts to put him down.

The same cannot be said for the Chief and Deputy Chief who won uncontested. Menang tanpa bertanding? Macam mana boleh dikatakan menang kalau tidak bertanding? Lebih tepat diistilahkan sebagai dilantik daripada dipilih -- appointed instead of being elected democratically.

If indeed KJ is putting his candidate to challenge Mukhriz, someone should contest against him in the coming Umno Youth election. Why not Mukhriz? Let’s for once see how good and how popular he is.

Or are we overrating KJ’s power and influence?

Harun Idris, Musa Hitam, Abdul Rahim Tamby Chik, Anwar Ibrahim dan banyak lagi adalah bintang-bintang yang bergemerlapan.
Kita terhuja dan terpukau. Kita menjadi gila, hilang akal dan sasau. Mereka begitu berkuasa dan popular sehingga jika mereka kata jadi, maka jadilah. Tetapi di mana mereka kini?

Dalam politik saudara, apa jua boleh terjadi. Bongkak, sombong, angkuh, dengki, irihati dan hipokrisi adalah jalan pintas menuju kemusnahan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Mukriz is the boy who told us that the Emperor was naked.

When he said that Pak bLah's speech as Umno general assembly was stale and contained little that was new.

The daggers (or keris, rather) were unsheathed from way back.

Malaysian politics is very dirty.
But Mukriz should stay put. If they shut you out, consider going back to becoming yourself, please. Malaysia needs more of the sincere - if a little naïve - boy who tells the Emperor and all of us the truth.

NURAINA A SAMAD said...

i am sure they're going through a lot of trouble to prevent him from "going up" because he is mukhriz MAHATHIR. mohd saiful is taking orders from "the top". so let's not try too hard to ratonalise the whole thing.
his is "menurut perintah".
ordinarily, there would some hot but friendly discussions on who should be where. but this mahathir's son, so people are spooked.
as for mukhriz, this is never the end. this is a real challenge for him as a politician. he is on his own.
he knows what to do. nothing is permanent.
never say die, mukhriz.
stranger things have happened. as we all know only too well.

GOOD LUCK to everyone who is sincere in his or her struggle for a better Malaysia!
(which means if you are insincere and greedy and tamak haloba.....*****@#$%^ to you!)

Anonymous said...

To Mukriz,

I'm not a big fan of you as you are not really being tested yet in Umno.
But you have the guts to say needed to say just like your father when he was younger. That's what I like.

As for this Saiful guy, he's just another hound dog of the hound berok. One fine day he will tergolek just like his boss.

And Mukhriz, if you are really a true fighter, I would like to see you fight whatever challenge that come from inside, regardless you win or loose and we know you have a lot of supporter inside Umno who's waiting to be on your side when the time come to kick out the other guy.

Then only I will respect you....

Jazlan said...

I pity Mukhriz. He is stuck between fillial loyalty to his father as opposed to the party and the prime minister. I have to admire his courage to continue to criticise the PM but at the same time remain in the party for the sake of his supporters who want him to become Umno Youth chief.

Since Tun Dr Mahathir Mohamad's resignation has turned personal against Pak Lah, I foresee great difficulty for Mukhriz to be objective in his quest to become Youth chief.

His criticisms of Pak Lah's leadership have become defensive of Dr M's legacy. In Parliament he is often jeered by the Opposition for speaking on behalf of his father.

Milo said...

Muhkriz,
dah lah tu, cukup.
Tak payah nak bising2
hanya kerana nak menjadi seperti Tun M.
Lebih baik buat kejayaan sendiri. Tak pressure diri sendiri.

Anonymous said...

Banyak di sini defend mukhriz, tapi apa nak buat. Mukhriz hanya penyambung lidah ayahnya. Pak Lah bagi dia jadi MP Jerlun pon tak da kerja di buat.

cheguman said...

"Yang menentang lawan dipanggil musuh, manakala yang menentang pemimpin sendiri adalah pengkhianat"

jerlun said...

Mukriz,Mukriz kalau org kata ko ni bodoh ko marah.kalau org kata ko ni anak bapak pun ko mkan kepada arah.apa lagi yg org gelar ko tu sebenarnya tu betul dan terima hakikat yang ko tu anak bapak yang bodoh.hahahaha

Atok said...

ini bukan pemimpin sejati...belum bertanding dah menyerah kalah.terima lah hakikat bahawa mukhris ini bukan nya seorang yang berani seperti ayahnya.cuma mengharapkan sokongan Tun.Terima sajalah kehendak akar umbi yang tidak menerima beliau menjadi ketua pemuda.

abe MIE said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

dalam politik kena ada sifat KESABARAN. tak ada sabar jadi macam ANwar Ibrahim lah...abe MIE ada cerita perkara ini.

Anonymous said...

cukup la tu mukriz... terima je la hakikat yg ko tu dah hilang pengaruh buat masa sekarang... baik berundur sekarang dari diundurkan masa pemilihan nanti... malu besar kome nanti...

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP