Ulasan wawancara eksklusif calon ketua pemuda UMNO - Dr Mohamad Khir Toyo.~Malaysiakini

Tuesday, October 7, 2008

Dr. Mohamad Khir dan Ahmad Zahidi sependapat bahawa Pemuda perlu diberi nafas baru bagi memastikan ia berupaya menarik sokongan golongan muda. Ini kerana pada pandangan mereka, UMNO dan BN akan terus ditolak oleh kelompok tersebut jika tiada sesuatu dilakukan. Justeru Dr. Mohamad Khir masuk ke gelanggang dengan ‘tag line’ Pemuda Berani manakala Ahmad Zahidi dengan membawa Perjuangan rakyat. Bagi Dr. Mohamad Khir `tag line’ yang dibawa bertujuan untuk memastikan Pemuda benar-benar berani menjadi kumpulan pejuang yang bersedia berhadapan dengan apa juga situasi, mereka bukan sahaja perlu bersuara malah bersedia menerima kritikan demi kebaikan parti. Ahmad Zahidi pula ingin memastikan Pemuda tidak hanya dikuasai oleh kelompok tertentu tetapi benar-benar membawa suara rakyat.

1. Apa saja tagline yang di bawa oleh Khir Toyo beliau perlu pandang ke belakang sebagai bekas Menteri Besar Selangor.Berjayakah beliau mendekatkan pengundi kepada BN di Negeri Selangor sehingga Selangor tergadai ke tangan pembangkang, Apakah dengan kepimpinan Khir Toyo dalam MBM dahulu dapat membantu pemuda Selangor mendekatkan remaja dan pengundi baru bagi menyokong UMNO . Berapakah bilangan pertumbuhan pemuda UMNO Selangor ketika Khir menjadi Presiden UMNO dan juga menteri besar Selangor. Apakah pemuda Selangor berjaya diberikan nafas baru dan menjadi pemuda yang berlainan dari pemuda dari negeri lain-lain. Apakah pemuda UMNO Selangor benar-benar berani menjadi kumpulan pejuang yang bersedia berhadapan dengan apa juga situasi , jika benar mengapa Selangor tergadai ke tangan pembangkang. Berjayakah Khir Toyo membawa kelompok ini mendekati UMNO ketika di Selangor dahulu ?

2. Dengan Tag line ini bererti Khir Toyo menafikan kepimpinan Ketua pemuda sekarang seolah-olah Ketua pemuda sekarang gagal untuk memimpin pemuda untuk menjadi pemuda yang berani jesteru menuduh pemuda sekarang adalah jenis pemuda yang penakut. Beliau juga seolah-olah berkata dengan adanya beliau sebagai ketua pemuda UMNO maka pemuda akan di ubah menjadi pemuda yang berani. Ini juga membuktikan betapa kegagalan Hishamuddin untuk membawa kelompok baru bagi menyertai UMNO dan seolah-olah kepimpinan yang ada sekarang tidak berani dan gagal.

DR. MOHAMAD KHIR: Sebab utama ialah saya melihat sebahagian generasi muda semakin menjauhkan diri daripada UMNO. Ketika krisis dalaman UMNO pada 1999, ramai pengundi muda meninggalkan UMNO dan mereka ini tidak kembali sepenuhnya pada 2004. Keadaan menjadi serius apabila jumlah pengundi muda yang berdaftar pada 2008 semakin bertambah ramai dan majoritinya berpihak kepada parti lawan. Dalam pilihan raya lalu, kekuatan kita hanya pada saluran 1 dan 2 iaitu saluran mereka yang berumur 45 tahun ke atas. Manakala saluran 3, 4 dan 5 kita menghadapi masalah jurang sokongan yang agak besar. Di banyak tempat kita kalah kerana perbezaan sokongan yang amat besar di saluran 3, 4 dan 5 ini. Ini jelas membuktikan bahawa ’saham’ UMNO dan BN dalam pilihan raya umum kian berkurangan. Pada 2013 kita mungkin semakin hilang sokongan di saluran ini dan juga saluran enam yang mendaftar para pengundi muda baru. Inilah sebab saya melihat jika kita mahu mengukuhkan semula UMNO dan Barisan Nasional (BN), peranan Pemuda perlu diberi nafas baru. Pengalaman saya bersama Pemuda UMNO, Majlis Belia Malaysia dan Majlis Belia Asia serta pengalaman sebagai orang muda yang mentadbir negeri Selangor selama lapan tahun akan membolehkan saya membawa perspektif baru dalam menarik sokongan generasi muda kepada parti.

1. Secara tidak disedari Khir seolah berkata bahawa ketika saya bersama Pemuda UMNO , Majlis Belia dan Majlis belia Asia saya gagal untuk membentuk pemuda menjadi berani dan saya gagal untuk menarik kelompok ini menyertai UMNO. Itulah yang dimaksudkan oleh Khir Toyo kerana jika beliau berjaya pasti kelompok ini berada dalam UMNO, Jika Khir gagal ketika itu apakah hanya dengan menjadi Ketua Pemuda dia akan berjaya ? Masa yang agak lama gagal di menafaatkan oleh Khir dan apa yang dilaungkan oleh Khir kini hanyalah hasrat dan cita-cita yang belum pasti relevan kerana peluang untuk membuktikan apa yang mahu dilakukan kini telah gagal dilaksanakan dahulu, Ketika itu beliau berada di landasan yang betul untuk melaksanakan apa yang dilaungkan kini.

2. Beliau tidak menafikan di Selangor beliau gagal untuk mendapatkan saluran 3 , 4 dan 5 malangnya kekuatan undi pada saluran saluran 1 dan 2 juga gagal di perolihi walaupun ia adalah kekuatan UMNO pada saluran ini , mereka yang berumur 45 tahun ke atas. Akibatnya Selangor tergadai dan kerusi beliau sendiri tergadai ke tangan pembangkang.

DR. MOHAMAD KHIR: Sebagai Ketua Pembangkang peranan saya terhad kepada menjadi pengawas dan pemantau kepada dasar dan keputusan kerajaan negeri. Saya tidak menjadi Pengerusi Perhubungan UMNO negeri atau Pengerusi BN Selangor. Namun ini tidak bermakna saya lepas tangan. Sebaliknya saya akan membantu Tan Sri Muhammad Muhd.Taib atau sesiapa sahaja Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri bagi merampas kembaliSelangor. Saya juga melihat jika dipilih mengetuai Pemuda, ia akan membantu memberi lebih kekuatan kepada UMNO Selangor. Seseorang Ketua Pemuda UMNO akan mempunyai sepasukan jentera yang besar untuk membantu parti baik di Selangor mahu pun di seluruh negara. Sokongan generasi muda di bandar-bandar terutama di Lembah Klang kepada UMNO agak tidak memberangsangkan. Sebahagian mereka yang tinggal di Lembah Klang bukan sahaja pulang mengundi pembangkang, malah turut mempengaruhi golongan di kampung agar menjauhi UMNO dan BN. Sebab itu saya percaya, Pemuda UMNO di Lembah Klang, terutamanya Selangor perlu diberi lebih kekuatan untuk bekerja keras memulihkan sokongan ini. Jika kita berjaya menarik kembali sokongan generasi muda yang tinggal di bandar, ia akan menjadi seperti satu teori domino baru yang menjadi landasan kebangkitan UMNO apatah lagi generasi muda akan membentuk lebih 60 peratus jumlah pengundi pada masa akan datang

1. Khir tidak jujur apabila berkata beliau membantu membantu Tan Sri Muhammad Muhd.Taib atau sesiapa sahaja Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri bagi merampas kembali kerana laman yang di biayai oleh beliau telah menajdi platform menghentam Tan Sri Muhammad Muhd.Taib secara maksimum dan pelayar laman ini sedia maklum bahawa laman ini telah menghentam Tan Sri Muhammad Muhd.Taib secara maksimum. Harap laman ini dapat menafikan bahawa Khir bukan dalang di sebalik penghentaman Tan Sri Muhammad Muhd.Taib secara maksimum , Kami ada bukti dan akan mendedahkan penglibatan Khir Toyo menghentam Tan Sri Muhammad Muhd.Taib. laman ini juga turut menjadi platform menghentam Perdana Menteri , Naib Ketua Pemuda UMNO dan juga ahli kebinet yang menyokong kerajaan.

2. Mengapa ketika berada dalam MBM , menteri besar Selangor Khir tidak bercakap atau berbicara mengenai kelompok ini dan mengapa hanya mahu menungggu menjadi Ketua Pemuda UMNO baru Khir mahu bercakap mengenai menarik sokongan kelompok ini, Apakah kedudukan beliau sebagai orang pertama dalam MBM dan orang pertama di Selangor tidak cukup kuat untuk membawa kelompok ini dalam UMNO.

DR.MOHAMAD KHIR: Saya membawa slogan “Pemuda Berani” ini sejak lima bulan lalu. Bagi saya Pemuda perlu berani bersuara mengkritik dan mendesak kerajaan melaksanakan polisi-polisi yang dijanjikan serta berani mengemukakan idea baru bagi meningkatkan kehidupan rakyat. ‘Tag line’ itu juga bermakna Pemuda bersedia berhadapan dengan pembangkang mahu pun badan bukan kerajaan untuk berdialog, berbahas dan berdebat dalam sesuatu isu. Selain itu di dalam Pergerakan Pemuda sendiri kita harus menggalakkan pemimpin Pemuda di semua peringkat mengkritik serta bertanya soalan-soalan yang sensitif dan kritis.Setiap kali saya bertemu dengan akar umbi UMNO, saya akan membuka sesi soal jawab dan kritikan. Kaedah ini amat menarik perhatian Pemuda di peringkat cawangan. Mereka merasakan pandangan dan peranan mereka lebih dihargai. Sebagai pemimpin Pemuda kita harus berani berhadapan dengan kritikan di bawah bukannya menutup sebarang kritikan dan pandangan yang kritis.

1,Sekali lagi , mengapa baru sekarang mahu di adakan kepimpinan keterbukaan ? Pernahkah Khir beri peluang kepada kelompok muda ini memberikan pendapat mereka dan pernahkah Khir mendengar pemdapat kelompok muda ini ketika menjadi Menteri Besar dahulu ? Apakah ini hanya inti pati tag line sahaja yang tak mungkin akan dilaksanakan dan apakah ini hanya mungkin aksesories penghias bagi mengiringi Khir dalam mencabar kerusi Ketua Pemuda UMNO. ?

2. Apakah Khir mahu membawa pemuda ke era pemuda yang hanya bercakap dan mengkritik tanpa perlaksanaan tugasan dan tanggungjawab. Visi yang Khir bawa ini sama seperti apa yang telah di laksanakan oleh Dewan Pemuda PAS. Di bawah kepimpinan Khir pemuda akan mengikut design yang sama dengan apa yang dilakukan oleh PAS sekarang. Mengkritik kerajaan.dll.

DR.MOHAMAD KHIR: Pemuda UMNO di bawah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein banyak memperjuangkan isu-isu rakyat. Namun ia tidak nampak ke hadapan kerana ia mempunyai saluran di dalam kabinet. Hishammuddin bercakap di dalam Kabinet tetapi Pemuda dan rakyat di bawah tidak tahu. Jadi kita perlu mencari satu kaedah agar suara Pemuda bukan sahaja berjaya mempengaruhi kerajaan tetapi juga diketahui rakyat. Pemuda UMNO harus menjadi juru bicara rakyat dan parti bukannya kerajaan.

1. Saluran yang paling baik untuk menyelesaikan isu rakyat adalah saluran dalam kabinet kerana kabinet sahaja yang boleh membuat keputusan. Kabinet kemudian akan mengumumkan kepada rakyat, Apa yang khir mahu di sini sama seperti Pas mengunakan saluran jalanan supaya rakyat tahu dan menyampaikannya melalui jalanan dan kemudian baru ke kebinet, Matlamat sama tetapi jalan yang berbeza. Kecoh dahulu agar rakyat tahu mereka yang perjuangkan. Dewan Pemuda terpaksa melakukan cara Khir kerana mereka bukanlah Pemuda kerajaan. Apa yang Pemuda Hishamuddin lakukan itu betul kerana mereka punya ekses terus kepada kebinet, Mengapa mahu mengikut kaedah dewan Pemuda PAS. ? Pemuda UMNO boleh menjadi jurubicara rakyat melalui ekses terus ini.

2. Khir tidak menafikan bahawa Pemuda UMNO di bawah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein banyak memperjuangkan isu-isu rakyat - Betullah apa yang dilakukan , apa yang mahu di ubah ? apakah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang banyak memperjuangkan isu-isu rakyat masih kita anggap tidak berani. Beza kaedah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein , beliau melakukan secara terpelajar dan Khir melakukan secara yang kurang terpelajar.
bersambung…….. bahagian kedua.

4 comments:

Fazrulls said...

Salam Tuan,

Golongan muda atau pemuda sekarang lebih susah diajak atau ditentang.. Para calon pemuda perlu ada satu senjata untuk menarik mereka kembali..

Apa yang difikirkan relevennya pelajar2 sekarang dah pandai menilai jadi setiap yang dilakukan janganlah sampai ...cucur atap.. heee

MILLENNIUM2U said...

KECEWA, KECEWA, KECEWA, kenapa pak lah undur, kenapa pak lah tak berani lawan, biar lawan belum tentu kalah, mush pak lah menyerang dengan slogan kalau pak lah bertanding belum tentu menang, tapi kalau pak lah tetap pendirian dan tegas mereka juga akan takut lawan pak lah, saya kecewa, kalau saya jadi seorang pak lah, saya tetap lawan pertahankan jawatan, biar mati sekalipun, saya akan undur apabila masa saya nak undur bukan didesak hina seumpama ini,

menangis saya mendengar keputusan pak lah menarik diri,

Anonymous said...

paklah boleh blah!!!

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP