Anwar's secret Trojan horse- Malaysiakini

Monday, September 8, 2008

The Real Judas

Anwar Ibrahim wants BN to think the defections before 16 September are going to come from Sabah and Sarawak. This explains the focus and frenzy surrounding MPs from East Malaysia. Their movements are being monitored, text messages have been swirling about en bloc defections and some, like Yong Teck Lee and Bernard Giluk Dompok, have been dropping broad hints about wanting to abandon the BN ship.

But the unsuspecting BN leadership is completely unaware of Anwar's actual game plan. Sabah and Sarawak are the great diversions - Anwar's red herrings. Sure, he may eventually end up with some defectors from East Malaysia, but the real trigger that he wants to pull will be right under UMNO's nose. For Anwar, he needs to start with a bang. Something that will cause all other smaller component parties to tremble and quake in their boots leaving them with little choice but to jump en masse.

What Anwar wants to do is to show that he can go for the big scalps. Not your SAPP or UPKO small number of MPs, but from the senior UMNO front bench. What better way of triggering a mass exodus from BN than to show that you have top leaders from BN's biggest party crossing over into PKR? This is the big bang that Anwar has been working on. Two or three front benchers from UMNO plus five other second tier leaders will be enough to precipitate chaos and panic within the BN ranks. It will be the catalyst of a free-for-all ship abandonment as though sailors have spotted a plague-infested rat on deck.

So, who has Anwar marked as the real Judas in this most audacious of power grab in the history of Malaysian politics. Its not that difficult to answer. Think of someone most hard done by Abdullah Badawi and Najib Razak's gentleman's agreement to transfer power in 2010. Someone who had political wind in his sails after the March election only to now see his future in doubt as UMNO gets ready to pick younger leaders in its annual congress. Someone who way back when, had the most coziest of cozy relationship with Anwar.

Yes, Anwar is targeting Muhyiddin Yassin to be the Judas. Muhyiddin is said to have lined up at least three other front benchers and a handful more from the back benches. Many of these MPs are fed up of both Abdullah and Najib, and see the grass being far greener with Anwar. Many of them were also ardent Anwaristas when the Opposition Leader was climbing up the greasy pole of UMNO politics.

These crossovers are said to be mutually beneficial in more ways than one. Anwar knows that the current composition of Pakatan MPs in Parliament is almost half Malay and half non-Malay. If he only manages to woo non-Malay BN MPs to defect, he will effectively head a non-Malay dominated government. This would be hard for the Malay-majority electorate to accept not to mention institutions like the royalty, military, armed forces and civil service. Anwar, therefore, desperately needs Malay MPs to defect from BN. In order for this to happen, he needs a Malay BN leader with enough seniority to attract others to follow suit. Hence, Muhyiddin.

But that's not all. Anwar has already over-promised his buddies in DAP. He knows that he has to make Lim Kit Siang one of his Deputy Prime Ministers. That's not going to sit well with Malays, whether they are UMNO, PAS or PKR supporters. Regardless of the muhibbah rhetoric coming out of Pakatan and its acceptance by the Bangsar Starbucks Melayu, the heartland and grunt Malays cannot stand Kit Siang. To them he and his party stand for everything that is anti-Malay.

That being the case, Anwar has to counter-balance Kit Siang's appoitment as DPM with a heavyweight Malay politician as another deputy. Of course he could appoint Hadi Awang and complete the unholy trinity of Pakatan parties as PM and two DPMs, and he probably would offer Hadi the post anyway. But he knows that Hadi cannot be trusted. After all, it is Hadi and Nasharuddin Mat Isa that almost tore PAS out of Pakatan with their secret rendezvous with Abdullah

Anwar has neither forgiven nor forgotten this act of betrayal by Hadi. He also knows that during the Permatang Pauh by-election, it wasn't Hadi that came to pinch hit for him in the last few days to turn Malay opinion around in the light of Saiful Bukhari's religious oath that he was buggered by Anwar. Hadi came briefly, gave a 10 minute speech complaining of a cough and hot footed it out of there. Instead it was Nik Aziz Nik Mat that came to Anwar's rescue, using his aura as a pondok alim to persuade the faithful in Permatang Pauh not to believe Saiful's oath.

Anwar's preferred choice as DPM from PAS is not an MP.. He is the man that whispers instructions into Nik Aziz's ear and he was the most senior PAS leader present when Anwar was declared winner after all the votes were tallied. Husam Musa cannot, for now, join a federal government because of state duties in Kelantan, but he is very much the bridge that Anwar wants to cultivate in PAS.

So with the bad blood between Anwar and Hadi, even if Anwar offers Hadi a DPM post it would be out of courtesy to keep Pakatan together. Which means he would need another senior Malay leader to be a third deputy and the de facto most senior deputy with Anwar's full confidence and trust. He could appoint Azmin, but many would be uncomfortable with that prospect. So who better than Muhyiddin - a senior cabinet minister with experience in government. An UMNO warlord who can attract support from UMNO Malays and prevent Anwar from looking too dependent on non-Malay support. And most crucially, someone who Anwar trusts because back in the days of Anwar as DPM, when he said jump, Muhyiddin jumped..

If BN leaders are looking at East Malaysia for potential jumpers, they are looking far away from where the threat really is. Anwar has secured Muhyiddin and its merely a matter of timing. Muhyddin has to deliver Anwar a handsome number of MPs in return for being made DPM under Anwar. That, according to sources, is underway and the count is increasing by the day.

The plan is simple yet clever. Obvious yet deceptive. BN is about to lose the kingdom from right under its nose.

7 comments:

Mr. Smith said...

One need not be a soothsayer to forsee that the thrust of the defection has to be from UMNO. I had guessed, it has to be Muhyiddin.
Remember when Anwar was sacked by Mahathir, Muhyiddin was the ONLY Minister who went to his house and hugged Anwar.
Later he had to explain to Mahathir as to why he did it.
Muhyiddin is quite a 'decent' guy although he too has his share of the taint of corruption. But then in this scenario, who cares. We should welcome him.

Pemuda Malaysia said...

Heboh di dalam media elektronik dan media cetak bahawa Brother Anwar Bin Ibrahim (BABI) ingin menjadikan 16 September 2008 ini sebagai cuti umum untuk seluruh Malaysia bagi meraikan kejayaan beliau menjadi Perdana Menteri dan menjadikan hari itu adalah ulang tahun penubuhan Malaysia. Negeri yang ditadbir oleh pakatan pembangkang seperti Pulau Pinang dan Kelantan sudah menyokong cadangan yang dibawa oleh BABI ini. Sebenarnya ada perkara lebih penting untuk saya ketengahkah dalam artikel kali ini. Segala yang saya coretkan di bawah ini adalah pandangan peribadi saya dan saya ingin berkongsi pendapat dengan pembaca-pembaca sekalian.

Sebenarnya cerita 16 September adalah retorik semata-mata yang ditimbulkan oleh BABI. Ini bagi memastikan kerajaan Barisan Nasional (BN) menjadi tidak tentu arah dan berada dalam keadaan kegusaran. Apabila kerajaan merasakan segala rancangan BABI seakan benar dan nyata, maka kerajaan tiada pilihan lain kecuali mengisytiharkan darurat bagi memastikan keselamatan rakyat Malaysia terjamin. Ini kerana rancangan BABI untuk mengambil alih pentadbiran negara melalui 'pintu belakang' amat tidak beretika dan boleh meletakkan negara dalam keadaan kacau bilau.

Sebenarnya BABI seorang yang amat licik dalam medan politik. Selepas dibebaskan daripada penjara pada tahun 2004, beliau telah merangka rancangan yang cukup besar bagi mencapai cita-cita menjadi PM. Bak kata mantan PM, Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa "BABI ini seorang yang cukup licik. Beliau boleh menukar sesuatu perkara daripada salah menjadi betul dan begitu sebaliknya". Mengapa BABI mengisytiharkan untuk bertanding di Parlimen Permatang Pauh? Ini kerana beliau ingin 'test market' dan menilai sokongan rakyat kepada beliau. Keputusan menyebelahi BABI dan beliau menang malahan melebihi majoriti yang diterima oleh isteri beliau. Walaupun ketika dalam suasana pilihanraya kecil itu, BABI menghadapi dakwaan terhadap kes liwat, sokongan terhadap beliau tetap tidak berubah dan dengan ini menjadikan beliau yakin bahawa kekuatan politik beliau semakin kukuh dan kuat.

Setelah berjaya memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh, BABI menyusun langkah untuk menduduki kerusi PM dalam masa terdekat. Cara yang dimainkan oleh beliau dapat kita lihat sekarang ini. Beliau menghebohkan bahawa pada 16 September ini akan ada 30 Ahli Parlimen BN dari Sabah dan Sarawak akan melompat parti untuk menyertai pakatan pembangkang. Sebenarnya perkara ini sukar untuk terjadi kerana kebanyakan Ahli Parlimen BN amat setia terhadap parti dan memegang janji serta mandat yang diberikan oleh rakyat kepada mereka. Isu lompat parti telah dinafikan oleh Ahli Parlimen BN daripada Sabah dan Sarawak.

Selepas itu, BABI menyatakan pula bahawa ada juga Ahli Parlimen daripada Semenanjung terutama daripada Terengganu akan menyertai Pakatan Rakyat. Kecanggihan teknologi hari ini seperti penghantaran sistem pesanan ringkas (SMS) telah dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu untuk melaga-lagakan pemimpin di dalam BN. Maka, pada beberapa hari lepas telah dilakukan upacara mengumpul tandatangan Ahli Parlimen daripada Sabah dan Sarawak untuk menyatakan taat setia kepada PM dan BN. Perkara ini mencetuskan kontroversi di mana salah seorang daripada Ahli Parlimen Sabah yang bernama Datuk Anifah Aman tidak mahu menandatangani akujanji tersebut dan menyatakan bahawa tidak perlu diragui lagi kesetiaan Ahli Parlimen BN daripada Sabah dan Sarawak kepada PM.

Pada pandangan saya, tandatangan bagi menyatakan kesetiaan Ahli Parlimen daripada Sabah dan Sarawak tidak perlu dilakukan kerana ia hanya membuatkan BABI tergelak besar kerana berjaya mewujudkan keadaan ribut dalam kem BN. Apa yang saya cuba syorkan di sini adalah, kerajaan BN tidak perlu melayan setiap ungkapan atau propaganda yang dimainkan oleh BABI kerana hanya akan memerangkap kerajaan BN sendiri.

Mengapa BABI cukup suka jika kerajaan mengisytiharkan darurat pada 16 September ini? Ini kerana apabila kerajaan mengisytiharkan darurat, separuh daripada rancangan BABI akan berjaya. Maka, separuh lagi rancangan BABI akan menjadi kenyataan apabila kerajaan terpaksa mengadakan pilihanraya umum yang baru selepas darurat ditarik balik. Apabila darurat, pentadbiran kerajaan akan diambil alih oleh Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) dan mengikut perlembagaan yang ada, pilihanraya akan diadakan semula selepas darurat ditarik semula. Ketika inilah BABI akan melaksanakan perang saraf yang cukup hebat bagi memastikan cita-cita beliau menjadi PM akan tercapai.

Harus diingat bahawa UMNO berada dalam keadaan yang cukup lemah akibat daripada perpecahan dalaman dan serangan daripada luar seperti perang saraf yang dilancarkan oleh BABI. Ini kerana BABI telah melihat bahawa ketika di Permatang Pauh kelemahan ketara jentera parti UMNO telah memudahkan lagi kemenangan beliau di sana. Di samping itu, parti komponen di dalam BN sendiri telah mula tidak percaya antara satu sama lain seperti Parti Gerakan dan MCA yang telah mengugut untuk keluar dari BN jika UMNO memainkan sentimen perkauman. Perkara ini amat menguntungkan BABI yang dijangka akan menang secara terhormat dalam pilihanraya umum yang akan diadakan dan beliau tidak perlu mengambil alih kerajaan Malaysia melalui 'pintu belakang' seperti yang diwar-warkan sebelum ini.

Kerajaan tidak harus terperangkap dengan permainan politik BABI kerana hanya akan menjerat kerajaan dan menguntungkan BABI. 16 September akan mendatang dan insya-Allah tiada apa-apa perkara akan berlaku kerana BABI hanya melakukan propaganda politik untuk agenda peribadi beliau. Tujuan BABI mencadangkan cuti umum pada 16 September bukan kerana untuk meraikan kejayaan beliau menjadi PM ataupun meraikan ulang tahun Malaysia TETAPI adalah untuk meletakkan kerajaan dalam keadaan tertekan dan seterusnya menyaksikan kerajaan terpaksa mengisytiharkan darurat. Apabila terjadi darurat, BABI akan melaksanakan perang saraf dengan menuduh kerajaan telah berlaku zalim dan mengisytiharkan darurat tanpa sebab. Ini secara tidak langsung akan menyebabkan rakyat menjadi muak dan benci kepada kerajaan BN. Apabila perang saraf BABI berjaya, maka BN akan tumbang pada pilihanraya umum yang akan datang.

Jadi, kepada pengunjung blog Pemuda Malaysia saya cuba mengajak anda merenung kembali erti kemerdekaan yang kita kecapi selama 51 tahun ini. Tidakkah anda perasan kembalinya BABI ke medan politik negara lebih banyak melibatkan kemusnahan daripada keamanan. Kerajaan terpaksa menghabiskan duit untuk menghadapi pilihanraya kecil di Permatang Pauh akibat perletakan jawatan isteri BABI sesuka hati. Bajet 2009 yang dibentangkan oleh Pak Lah diperlekehkan oleh si BABI dengan mengatakan ia gula-gula buat rakyat. Semua yang dilakukan oleh kerajaan adalah salah di mata dan fikiran BABI. Semua yang dibuat BABI adalah betul kononnya. Jangan gadaikan negara ini semata-mata kerana seorang manusia bernama Anwar Bin Ibrahim yang hanya ingin membalas dendam dan mencapai agenda peribadi menjadi PM!!!

tapiaq said...

Anwar buat kucar kacir semua ni untuk nak ambil kesempatan kat benda lain je. Saja bagi orang kelam kabut, dia pasang plan lain. Tapi yang bawah2 ni dah bersorak kemenangan semuanya. Bagus

abe MIE said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

PAS sebenarnya tawar hati dengan kerjasama dalam pakatan. sebab itulah dia buat begitu, dan masa muktamar PAS baru-baru ini, mereka banyak mengkritik PKR dan DAP.

tapi pemimpin atasan saje buat tak tahu tapi sampai bila hendak sembunyikan rasa tidakpuasa hati. PAS pun takut kerana anwar tak berminat hendak menegakkan kerajaan Islam.

Bahkan anwar berminat hendak memusnahkan Islam yang didirkan oleh BN selama ini mengikut acuan samarata dalam DAP. betul ke DAP memperjuangkan ideologi samarata?

Anonymous said...

To pemuda malaysia - cermin diri dahulu seblum mengkritik org sbb anda juga akan di hisab di akhirat kelak. nmpaknya anda memang bangsa pencarut yg suka melabelkan manusia dgn binatang. adkah btul anda org islam??? dari bhs anda sy sudah tahu hati anda penuh kebusukan terhadap anwar ibrahim. jaga2 dgn tulisan anda jika x betul anda akan di hisab di akhirat kelak. - by helmi

MrHumptyDumpty said...

a possibility one cannot rule out. It is a case of 'buying' retail or wholesale. Obviously wholesale is a lot easier - you only need to deal with one or just a handful rather than with every single one of the MPs jumping ship. If this is the case, then it is clever on Anwar's side having led everyone the other direction.

What Mr Smith said makes sense. It has to come from within UMNO. Baru ada ummphh. After all, Anwar was an UMNO man. Getting to the number 2 post would not have been possible without support. I am sure he still has MP friends in UMNO. The question is how many and how far are they willing to go for an old friend.

Whatever it is, make sure all that is happening up there stays up there. The last thing you need is disruption to the everyday lives of we, the rakyat. No matter how power hungry all you leaders are, peace and stability should not be compromised just so you can feed your hunger.

Anonymous said...

ANWAR SECRET TROJAN HORSE IS KHAIRY HIMSELF.

HE HELPED GIVE RAJA PETRA DOCUMENTS TO DAMAGE NAJIB BUT THE DOCUMENTS ARE NOT SUBSTANTIVE. 3RD PARTY STATUTORY DECLARATIONS. HUH!

EZAM THAT YOU ALL BROUGHT IN IS A TROJAN HORSE. KAU ORANG PUN BERSEKONGKOL DGN AZMIN. KENAPA KASWA MOTORS ADA 800 AP SETAHUN? EZAM WILL OPN THE DOOR FOR ANWAR IBRAHIM'S RETURN TO UMNO. ANWAR OS NOT A MEMEBER OF PKR YET.

ANWAR WILL BE SAVIOUR TO ABDULLAH AND KHAIRY. KAU ORANG SEBENARNYA ADALAH PENJUBUR2!

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP