Layakkah Mukhriz bertanding Ketua Pemuda Umno- Malaysiakini

Wednesday, September 17, 2008

Bertanding sebagai Ketua Pemuda UMNO yang keseterusnya? Adakah ini yang diangankan oleh Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir? Lupakan sahaja angan-angan itu kerana Mukhriz tidak harus dan tidak layak untuk memegang jawatan terbabit miskipun hanya untuk masuk bertanding sebagai calon.

Pemuda umno masih tidak lupa tindakan Mukhriz yang mengkritik dan mendesak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi secara terbuka supaya meletakkan jawatannya sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri dianggap tidak beretika dan biadap kerana cuba meremehkan status Abdullah sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO, suatu ketika dahulu.

Selagi benih Mahathir yang sudah dilihat pengkhianat pada UMNO dalam parti menghadapi kegetiran selepas pilihan raya umum lalu, selagi itulah keadaan tidak jadi elok. Kejap kata nak duduk dalam UMNO bersama rakan-rakan seperjuangan untuk desak Pak Lah letak semua jawatan sebagai perdana menteri, perisiden UMNO dan pengerusi Barisan Nasional dengan segera, kejap mengubah pendirian (mungkin keluar UMNO).

Semakin jelas nampak macam diri Mukhriz sedang menghadapi satu jenis penyakit nervous disorder. Macam sondol dinding salah, sondol lantai salah dan tak nampak pintu keluar terbuka luas untuk dia mencari tempat yang lebih lapang.

Pemuda juga tak lupa dengan kenyataan Mukhriz mengenai tindakan Yong Teck Lee macam dunggu, macammana nak jadi Ketua Pemuda kalau dah dunggu,sejak dari mula dipilih menjadi wakil parlimen Jerlun dalam pilihan raya umum lalu. Justeru itu, tidak syaklah beliau sangat seronok dengan Yong yang bagaikan lupa diri sedang memperkosa semangat setiakawan dalam BN selama ini.

Tetapi apabila Mukhriz mengenakan syarat sekiranya apa pun usul Yong yang menjurus kepada menyokong Anwar, beliau akan menyokong UMNO dan Barisan Nasional.

Apakah Mukhriz begitu dunggu untuk memahami bahawa tindakan Yong itu sememangnya terang-terang memberi keuntungan kepada Anwar? Malahan apa yang digendang selama ini terhadap Pak Lah adalah secara langsung memberi markah kepada Anwar. Itulah yang Anwar suka sekali. Pendek kata, apa saja yang mengusik ke arah menggugat UMNO dan BN adalah kredit untuk Anwar yang tak sabar-sabar mahu jadi perdana menteri kalau Pakatan Alternatif berjaya memerintah.

Pada hakikatnya, belum tentu PAS dan DAP dengan mudah mahu memberi laluan pada Anwar yang bukan presiden mana-mana parti setakat ini. Lagipun, sifat Anwar juga disedari bukan ramai yang berkenan. Dia sudah dilihat seperti orang kenan (terencat akal) bila dia membentak-bentak mahu jadi PM.

Beri ceramah satu pentas dengan PAS dan DAP boleh. Tapi untuk memberi Anwar mengetuai mereka, cerita lain. PAS lebih tahu apa yang tersirat dalam diri Anwar.

Dalam perkara Yong dengan BN, Anwar memerlukan sangat orang seperti Mukhriz – selalu keliru dengan pendiriannya. Dia jadi bodoh-bodoh alang apabila berdepan dengan keadaan yang mana mahu dikira untung dan yang mana mahu dikira rugi.

Oleh kerana Mukhriz terlalu kemaruk dengan keputusan Yong mahu mengajukan usul tidak percaya kepada Pak Lah yang sekarang ini dianggap bukan lagi presidennya, tetapi musuh, Mukhriz tidak sempat berfikir panjang.

Dia lebih ghairah mahu memanggil sidang akhbar dan membuat kenyataan. Tidak banyak bezanya ketika beliau membaut sidang akhbar mahu menetapkan pendirian sama ada mahu meninggalkan UMNO menjejaki ayahndanya atau tidak, beliau juga mengenakan syarat.

Beliau pernah berkata, beliau hanya akan letak jawatan sekiranya Pak Lah tidak berhenti di akhir Julai – satu tempoh yang terlalu lama bagi orang UMNO mahu melihat sejauh mana kebenaran Mukhriz dalam menetapkan tarikh itu. Tapi sampai sekarang si dunggu ini masih tak letak jawatan dan masih menebalkan mukanya semata-mata untuk merebut jawatan Ketua Pemuda.

1 Ogos sudah berlalu, apakah Mukhriz sudah terlupa catatan dalam diarinya menulis surat letak jawatan kalau Pak Lah masih lagi perdana menteri.

Bukan sekadar ahli UMNO sahaja yang akan mengingati tarikh itu, ahli-ahli parti lain termasuk pembangkang pun menunggu tarikh keramat bagi Mukhriz itu. Tarikh keramat Anwar pada 16 September. Jadi setiap bulan kita ada tarikh keramat dari pemimpin Melayu.

Kerana itulah saya kata Mukhriz memang ada banyak persamaan dan layak benar Anwar ajak Mukhriz masuk PKR saja lebih mudah. Lagipun ayahnda Mukhriz dulu pun bos Anwar. Untuk balas budi bekas bosnya, memang sesuailah Anwar berbaik-baik dengan Mukhriz.

Nasihat kepada Mukhriz janganlah jadi seperti Anwar, seorang ahli politik Mat Jenin, baru panjat pokok kelapa sudah berangan-angan.

6 comments:

Go!Malaysian... said...

SAPP leaders’ presence at DAP forum!!!

got photo for a prove!!!

see here!!!

http://gomalaysian.blogspot.com/2008/09/malaysiakini-sapp-leaders-presence-at.html

tun nyemah said...

pasal dia suh dolah turun tu mmg ada kewajarannya...aku nak tanya ko ni...ko mimpi byk ke mcm anwar n dolah....hei...duk hanyut yg dolah tu baik apa lagi..keimpinan terbilang..apa lagi nak bubuh...buh la semua..klau sayangkan BN, umno..terima lah kenyataan.....

hakikatnya.klau dolah tak letak jawatan mcmana BN nak survive RU 13 nanti? berkatalah atas sesuatu yg benar...

sebenarnya ..dolah n KJ silalah bersara buat slama2 nya dr UMNO,BN n politik m'sia ni....org2 bukan nya buta tak nampak apa yg dibuat..scomi n the gang lah salah satu contoh plg comel skalitme

Anonymous said...

Dolah bridge is going down
Dolah bridge is going down
KJ sekali

Zaid tried to help him up
Zaid tried to help him up
Dr M bagi

KJ like to smear everone
KJ like to smear overone
Orang benci

Kamal like to sapu semua
Kamal lika to sapu semua
Macam pencuri

Kaki bodek jump the ship!
Kaki bodek jump the ship!
Dah tak sempat

Reepers said...

aku sbgai ahli pemuda umno tidak setuju akan bertuan kan MUkhris....
aku bukan marah kat mukhris sgt tp disebabkan ko ni BIN MAHATHIR.Bapak ko ni lah yg bawak masalah...tak habis2.mcm lah die ni jer yg betul.......

hantu said...

tak layak....blom cukup umur lagi.masih mengharapkan bantuan bapak die...masih kena di dukung..mcm mane nak jd pemimpin

Faizal Zakaria's Blog said...

Ketua pemuda mesti mampu memberi nafas baru kepada UMNO dan BN..

Juga perlu mampu mangatasi cabaran2 diinternet :-)


Ketua Pemuda UMNO ‘BERANI dan ‘MACHO’ ;-)
http://pro-faizal.blogspot.com

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP