HISHAMMUDDIN MEMALUKAN BANGSA

Monday, April 28, 2008

Hari ini adalah hari yang cukup bersejarah. Hari ini adalah hari dimana cucu pengasas UMNO dan juga anak kepada Perdana Menteri Malaysia yang kedua telah membuat sesuatu pengisytiharan yang menghina UMNO.
Saya percaya kita semua sudah sedia maklum akan permohonan maaf YB Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia kerana mencium keris panca warisan sewaktu permulaan istiadat Perhimpunan Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.

Siapa yang tidak kenal dengan Hishammuddin Tun Hussein, Ketua Pergerakan Pemuda paling penakut dan bacul dalam sejarah. Sering mengambil jalan selamat dan popular tanpa mengira kepentingan dan survival bangsa.

Ketetapan yang beliau ambil didalam mesyuarat majlis tertinggi Pemuda Barisan Nasional baru-baru ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa beliau sama sekali tidak layak memimpin mana-mana jawatan dan sayap didalam UMNO.

Pemuda UMNO seharusnya merasa malu dan jelak akan perbuatan ketuanya ini. Pemuda UMNO perlu menolak habis-habisan acuan kepimpinan bangsawan seperti manusia ini. Apa salahnya mengagung-agungkan keris? Apa salahnya keris dijadikan sebagai lambing istiadat dan lambing perpaduan umat Melayu? Dan apa salahnya kita melihat keris sebagai simbol perjuangan yang perlu diteruskan oleh umat Melayu bagi membela bangsa sendiri.

Saya kira Hishammuddin langsung tidak mempunyai kefahaman tentang erti perjuangan mengangkat harakat bangsa itu sendiri. Maklumlah, anak bangsawan yang tidak sama sekali bertarung dalam kemelut bangsa, berpendidikan inggeris, membesar dengan penuh kemewahan dan akhirnya diberi laluan mudah didalam politik dengan alasan meneruskan legasi dan warisan kepimpinan. Saya ingin mengajak untuk kita menghentikan politik selamat “ala-hishammuddin”. Kita sudah tidak boleh terus menerus hidup didalam hidup yang serba kosmetik, tidak ada pendekatan yang praktikal bagi memenangi hati pengundi muda.

Saya terus-terang menyatakan bahawa salah satu faktor kekalahan Barisan Nasional didalam pilihanrya yang lepas adalah disebabkan kegagalan Pergerakan Pemuda membawa golongan muda memahami dan menyanjungi perjuangan UMNO. Ini hakikat yang kita terima. UMNO menjadi semakin tidak relevan adalah disebabkan Pergerakan Pemuda menjadi semakin “syok sendiri” dan hanyut didalam pelbagai slogan retorik.

Saya sudah bosan melihat Pemuda terus-menerus diperbudak-budakkan. Saya juga sudah benci melihat Pergerakan Pemuda dipaksa bersikap rasional untuk kononya menjaga keharmonian semangat Barisan Nasional. Saya musykil dan tertanya-tanya kenapa kali ini rakan komponen menjadi terlalu sensitif merujuk kepada isu keris panca warisan walaupun telah diulang berkali-kali? Saya percaya MCA perlu diajar untuk menjadi lebih sopan apabila berhadapan dengan isu budaya.

Keris adalah simbol perjuangan yang tidak semestinya boleh dikaitkan dengan keganasan dan pertumpahan darah semata-mata. Hakikatnya keris adalah lambing perjuangan berterusan UMNO memartabatkan bangsa melayu daripada pelbagai sudut yang lebih universal dan komprehensif. Sekiranya kita sayangkan UMNO, marilah kita sama-sama menolak kepimpinan ala-bangsawan didalam parti. Sudah sekian lama Hishammuddin diberi jalan mudah.

Sudah sekian lama juga Pemuda tidak menjadi kuasa pendesak sebenar didalam dan diluar parti. Sudah semestinya, permohonan maaf sayap parti yang seharusnya menjadi kuasa pendesak ataupun benteng utama UMNO akan mengundang pelbagai persepsi buruk daripada rakyat dan umat Melayu. Tahniah kita ucapkan kepada Hishammuddin kerana menjadi Ketua Pemuda pertama yang memohon maaf dan tunduk kepada tekanan anti-melayu.

Saya ingin merayu kepada seluruh ahli Pergerakan Pemuda untuk kita bingkas bangun dan tolak mana-mana kepimpinan Pemuda yang mengamalkan politik selamat dan melihat kepentingan peribadi melebihi segala-galanya. Martabatkanlah pemimpin yang benar-benar berani dan lahir daripada sepak terajang akar umbi, kerana ciri-ciri inilah yang kembali memartabatkan maruah Pergerakan Pemuda yang terjejas teruk akibat penangan pemimpin bangsawan ini.

23 comments:

ANAKomak said...

Setiap manusia melakukan kesilapan tapi...takkanlah sebab keris tu pun jadi perkiraan?

Anonymous said...

SKANG NI PASAL KERIS PULAK NAK KAITKAN DENGAN KEKALAHAN..APA PUNYA BODOH LAA...ORANG CINA NI PUN SATU...KERIS TU BUKAN NK TIKAM ORG..ZAMAN SIBER SKANG BLOM ADER STORY DENGAR

Anonymous said...

SKANG NI PASAL KERIS PULAK NAK KAITKAN DENGAN KEKALAHAN..APA PUNYA BODOH LAA...ORANG CINA NI PUN SATU...KERIS TU BUKAN NK TIKAM ORG..ZAMAN SIBER SKANG BLOM ADER STORY DENGAR

aku sepak kang said...

Apa ni wei..pasal keris pun nk pertikaikan ke? Bacul!!!
tahun depan aku cadang kat Pemuda kita pakai PARANG pulak..Amacam?

Anonymous said...

Pemuda UMNO seharusnya merasa malu dan jelak akan perbuatan ketuanya ini. Pemuda UMNO perlu menolak habis-habisan acuan kepimpinan bangsawan seperti manusia ini. Apa salahnya mengagung-agungkan keris? Apa salahnya keris dijadikan sebagai lambing istiadat dan lambing perpaduan umat Melayu? Dan apa salahnya kita melihat keris sebagai simbol perjuangan yang perlu diteruskan oleh umat Melayu bagi membela bangsa sendiri.

Tak Paham said...

Kerana nila setitik habis susu sebelanga..tp skang ni..kerana keris kontot tak panjang mana..rosak parti sebangsa...

Makcik Rafeah said...

Aku rasa takder salahnyua nk cium keris tu..cuma ORANG BANGANG je yang nk mempertikaikan benda ni... Datuk Najib sendiri ckp, apahal si Hisham tu nk mintak maaf? bukan salah keris..salah calon tu sendiri..

Anonymous said...

argghh...memang chief Pemuda ni ego..dah tau org malaysia ni sensitif pasal adat budaya dicampur-adukkan dalam parti, apsal nk kucup lagi keris tu?
Baik cium je si khairy tu..

Anonymous said...

Siapa yang tidak kenal dengan Hishammuddin Tun Hussein, Ketua Pergerakan Pemuda paling penakut dan bacul dalam sejarah. Sering mengambil jalan selamat dan popular tanpa mengira kepentingan dan survival bangsa.

Muhkriz Bin Mahathir said...

sudahlah Hishammuddin oi...letak je jawatan tu bagi kat Khairy senang..

Anonymous said...

Hidup Dato Mukhriz, calon KP yang paling baik dan sesuai!!!

Anonymous said...

argghh...persetan r dengan keris tu? baik fokus dgn tuntutan rakyat r dol..

Anonymous said...

Hishamuddin Menteri Pelajaran tak boleh pakai. Anak anak kita jadi bodoh dapat menteri macam ni.

Anonymous said...

sabar je ler..tok hisham ye..dah lumrah dan adat berpolitik..tak pasal2 keris jd punca kan??

sepak terjang said...

Sunday, April 27, 2008
Pemuda race heats up
Now with keris-man Hishammuddin officially out of the running and gunning for the VP post in UMNO that will make him a frontrunner to be the Mongolian one's DPM, the post of UMNO chief monkey is wide open. It is, of course, a much coveted post. Whoever is Ketua Pemuda UMNO (UMNO Youth Chief) has keys to the kingdom. He is the poster boy of the party, conscience of the Melayu and by convention a cabinet minister. Hishamuddin has been at it for too long now. Taking over in 1999, when Zahid Hamidi was forced to resign by the Sith Lord, Mahathir, Hisham now finds himself uncomfortable with the younger UMNO boys. in fact, he has been disinterested in youth politics for the last few years.


That's one of the reason he brought in the ultra-chimp, KJ, as his hatchet man. KJ was sent all over the country to press skin and high five the grass roots because Hishammuddin just couldn't give a damn anymore and was more interested in his big time Education portfolio. But after a while, monkey-boy KJ got a bit ahead of himself. HE became Pemuda UMNO and Hishammuddin looked like the footnote. That's when things began to sour and it came to a head when Hishammuddin instructed his lackeys to openly attack KJ in a Pemuda UMNO meeting.


Since then, the keris wielding one has been making overtures towards Mukhriz, the bald imbecile. Hishammuddin knows that to win the VP elections, he needs to kowtim the Mahathir sympathizers in UMNO and one sure fire way of doing this is by being bum chums with Mukhriz. Proof 1: Mukhriz gets off scot-free after writing a letter asking PM to step down. Any other normal party member would have been sacked. Proof 2: the bald one comes out in defence of Hishammuddin's kerisapology when grassroots UMNO members are pissed at hell that Hishammuddin apologized the way he did basically losing face unceremoniously.
For the time being, the race to fill Hishammuddin's seat is a two horse race. Mukhriz is riding on a wave of popular sentiment by offering himself as the latest great brown hope. He is joined by the Botox-enhanced, vertically challenged Javanese who single-handedly lost Selangor for BN. Dr Khir Toyo needs to stay relevant during the next few barren years. Prior to the election, he rated himself as a VP contender and potential PM (all together now - laugh out loud!). Now after losing the crown jewel state, he may not even win a Supreme Council seat. So he has quickly reinvented himself, starting a blog (ghost written by Masri, his grotesquely obese press aide), shared a stage with Mahathir for street cred and upped his attacks on Pak Lah to capitalize on the ground feeling. This way, he has a chance to go for Ketua Pemuda and stay relevant for the next few years before the next election.


There are others waiting in the wings but none are being considered seriously at the moment. There is that sometimes pro-Pak Lah lunatic Zahidi Zainul Abidin from Perlis, orator Azimi Daim from Kedah and even the ambitious ex-political secretary of Nor Mohamed Yakcop, Norza Zakaria that are said to be thinking of throwing their hat in the ring. This is not including dark horse candidates that may appear at the last minute including some cabinet ministers who may decide to go for it after gaining momentum from dispensing patronage from their ministries.


But until another contender appears, Khir and Mukhriz have a captive audience for their initial campaign moves. Mukhriz has been busy moving in Kedah and Kelantan, meeting with Pemuda members and selling his anti-Pak Lah platform. Botak Mahathir has been making limited impact - limited because he simply can't inspire the grassroots with his atrocious public speaking skills. He makes up for this with the company he keeps and cold, hard cash. He has been accompanied by a few Exco members including staunch Hishammuddin loyalists, lending credibility to the view that the Cheif's personal choice is the bald one. One such Hishammuddin lackey who is now an ally of Mukhriz is the good-for-nothing former Imam of the National Mosque, Pirdaus Ismail. Frustrated at having lost twice in Permatang Pauh to the gaylord's long-suffering wife, Pirdaus is blaming Pak Lah for his inability to get elected as an MP (for the record, he lost narrowly in 2004 during the BN landslide and proceeded to kick the ballot boxes during the recount demonstrating great sabar qualities of an Imam). Mukhriz has also wasted little time showing his generosity to the boys on the ground. Big bro Mokhzani who's swimming in dosh following the listing of oil and gas flagship Kenchana which bagged huge Petronas projects (nice one, Tun Maha!) and Daddy's fave crony SM have built a sizable war chest for the bald one amounting to nearly RM50 million for the time being. Rumour is rife that Mukhriz already has 70% of the Ketua and Naib Ketua Pemuda Bahagian on his payroll, dispensing anywhere between 3 - 10K a month per person depending on their strategic importance.


As for the face-lifted Javanese, he moves from a position of disadvantage. He has been out of the Pemuda mainstream so has very little personal rapport with the youth division leaders and has to compensate for this with good, old-fashioned UMNO pork barreling. He relies on a few key Selangor Youth boys, led by Faisal Abdullah from Kapar of the Port Klang Free Trade Zone fame. Faisal is in turn linked through a business partnership to the new chairman of BN's backbench, Bintulu MP and all-round taiko, Tiong King Sing. Tiong comes from a small Sarawak party, SPDP, but has managed to buy influence not just in UMNO but also MCA and Gerakan. Combine Tiong's cash and monies accumulated by Khir cronies like the Lebar Daun boys during his kaya raya tenure as Selangor MB, expect our Botoxed lad not to lag far behind the bald one in terms of campaign war chest. In fact, the Pemuda boys haven't seen it this good since 1996 when the contest for chief monkey saw a windfall of fibre for delegates. Today, if Khir wants to see you, you go. After the meeting, one of the Javanese's bag carriers will slap an envelope in your palm. Going rate: 5K per pack. Wassupp...


The Pemuda ground is thus fast being split into two, one side for Mukhriz and the other for Khir. But, and this is a big but... there is one important caveat. There is one man who still commands a sizable influence in Pemuda UMNO. Once the heir apparent and next-big- thing, he has seen his star wane since the election. Now, he is a leper in the party and people get credibility openly criticizing him. Brash, provocative and at times remarkably silly for an Oxford graduate, he nevertheless built a following in Pemuda UMNO as Hishammuddin's deputy. Although many have written him off as finished, the monkey-like KJ is still studying his options. Of the three, he is the youngest at 32, in fact more than a decade younger than both Botak and Botox. He has time on is side and is the most talented of the lot (which actually ain't saying much at all given the quality of leaders in UMNO). Word is, his hardcore support is in tact and ready to battle. Monkey-boy has been uncharacteristically coy even in private according to those who have met him. But he has sent strategic feelers to the ground using trusted hulu balangs like chief gorilla Azeez Mamak a/l Raheem to gauge support for his candidacy. Although popular ground sentiment is against Pak Lah and his monkey- boy SIL, Botak Mahathir and Botox Toyo are most afraid of KJ announcing his candidacy. That would split the ground three ways and most likely escalate the price of war with everybody trying to outbid one another, UMNO-style. It will also upend any secret pact between Mukhriz and Khir which would have seen the Javanese pull out at the last moment in favour of the son of the man who made him MB in the first place.

But until monkey-boy declares his candidacy, the field is wide open for Mukhriz and Khir. If KJ delays any further, he will find that many more Youth leaders would have committed their support to either of the other two making it difficult for him to secure their nomination and vote. Whatever happens, the contest for Ketua Pemuda is set to be intense, dirty and nail-bitingly close.


Fat Cat: Botak, Facelift and Monkey? Hmm... takkan takde yang lain!
Posted by Fat Cat at 5:02 AM 11 comments

http://www.fatkucing.blogspot.com/

keris mas said...

reti kah si bacul menggunakan keris itu??

harimau albino said...

pasal keris pun mau kecoh ka beb.....kasi angkat tinggi lg la baru bangsa lain tau kita ni memang bangsa yg mempunyai darjat yang tinggi....yg ko ni hishammudin ..apasal lak ko nak mintak maaf pasal keris....firm la skit...kata ketua pemuda...!!!!ko yg sndri menunjukkan kelemahan...bagus la ko pun nak lepas kan jawatan KP UMNO malaysia...tp calon baru KP lagi hampeh...ermmmm.......

Anonymous said...

rilek r datuk, jgn r touching sgt..

Anonymous said...

perkare yg lepas kite ambil sebagai pengajaran...hishamuddin da mmg jenis penakut...skarang kiter kene ajar same CINE kuang ajar nie sumer...dulu ngan keris tu laa org MELAYU dptkan kemerdekaan...CINE ni sumer ape tau...tp biler m'sia da maju, CINE mule menyemak...cine ngan india ni sumer tak bleh bagi muke...mcm nie laa jd nyer...

Anonymous said...

kite parti umno usahlah angkuh...kalau dah terang2 keris ni buatkan cina dan india takut...ape salahnya kite minta maaf sebab guris hati pengundi..

minta maaf tu bukannya maksudnya lemah atau penakut..itu langkah yg berani..

kalau ikutkan pun..buat apa dia nak minta maaf..dah terang2 die boleh lepas tangan dan kekalkan imejnya sebagai pahlawan..tapi mungkin sebab dia ikhlas lah dia mintak maaf..

ingat dia tak tau ke confirm kene bidas dgn org Melayu? sure die dah tau dah..tapi sebab die berani la die mengaku silap hilangkan undi cina dan india..bukannya die mati pun kalau tak mintak maaf..

cuba pikir betul2..

EXPOSE ANWAR said...

huhuhu mmg hishammuddin memamalukan bangsa pun dengan tindakan nye tu..

Anonymous said...

http://gerakan-anti-pas.blogspot.com

blog khas hantam anwar !!!!

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Saya sangat sedih ketika membaca akhbar mengenai berita Ketua Pemuda UMNO Malaysia memohon maaf secara terbuka, atas alasan menjadi punca kekalahan UMNO/BN dalam PRU12, gara-gara isu MENGHUNUS KERIS ketika Persidangan Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia 2004, telah menyebabkan pengundi cina berkecil hati dan tidak menyokong BN.

Saya sedih bukan kerana pengundi Cina tidak menyokong BN, tetapi sedih kerana GABRAnya seorang Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan seorang Menteri Pelajaran. Baru diuji dengan sedikit provokasi, sudah menggelabah dan dengan rasa kesal memohon maaf secara terbuka. Lagi sedih, tindakannya memohon maaf itu disokong oleh beberapa pemimpin UMNO yang lain. Kalaulah saya kata BANGANG sangat...bimbang dikata bahasa kurang ajar, cuma saya sekadar nak bertanya, apa agaknya rasionalnya permohonan maaf tu. Adakah tindakan tersebut dianggap mengguris perasaan kaum Cina, maka kita rasa sangat bersalah. Apa nilai menghunus keris itu sebenarnya, kan antaranya dulu keris ini merupakan peralatan untuk mempertahankan diri orang melayu sebelum ada senjata moden serta kini sekadar dijadikan sebagai lambang warisan bangsa Melayu. Keris sudah tidak relevan lagi untuk dijadikan senjata perang sekarang ni. kalau digunakan juga alamat sekadar mati kataklah orang-orang Melayu kena tembak.... dari jauh.

Mungkin juga agaknya permohonan maaf itu dibuat kerana tindakan tersebut menjadi isu sensitif pada kaum Cina...lantas bimbang atau takut mereka terus-terusan tidak menyokong BN lagi. Tetapi kita semua jangan lupa, kalau nak dikirakan mengguris perasaan dan sensiviti, tindakan Karpal Singh dan Lim Kit Siang lebih kurang ajar. Terang-terangan menghina dan memperlekehkan kedaulatan Raja-raja Melayu. Ada mereka minta maaf...malah mereka rasa seperti tidak bersalah pun. Namun hakikatnya bila pilihanraya mereka tetap mendapat sokongan padu, bukan sahaja dari kaum Cina, malah Melayu Bangang pun ada yang mengundi mereka. Lebih hebat lagi kenyataan dua pemimpin sombong DAP ini mendapat sokongan dari penyokong-penyokong mereka tanpa memikirkan sensiviti kaum lain.

Maka untuk akan datang, janganlah lagi kita cepat melatah, gabra dan menggelabah bila ada provokasi, sampai kecut telur...lantas cepat-cepat minta maaf...kita rasa puas, kononya macam jadi hero, tetapi disatu pihak lain gelak sakan sambil hantuk kepala di dinding. Apapun saya bersyukur, kerana Ketua Pemuda UMNO Malaysia ini bakal berundur, eloklah, kerana kita perlukan pemimpin pemuda yang lebih berani, tegas, bijak dan hebat menangani situasi, tidak lembik dengan ugutan pihak lain. Setakat ini yang saya nampak tak lain hanya KHAIRI JAMALUDDIN sahaja yang layak memimpin pemuda. Biar dilabel samseng...Pemuda memerlukan pimpinan begitu untuk berhadapan dengan penjenayah-penjenayah politik dari parti-parti pembangkang.

BERSEDIALAH KHAIRI JAMALUDDIN...
TENAGAMU DIPERLUKAN UNTUK MEMIMPIN PEMUDA UMNO MALAYSIA...
HIDUP KHAIRI...HIDUP KHAIRI...HIDUP UMNO...

Terima Kasih.

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP