Khir Ketandusan Hujah - Malaysiakini

Monday, January 5, 2009

"Sayalah yang paling berpengalaman untuk mengepalai Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia". Inilah kata-kata yang sering diungkap oleh calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia Dato' Seri Dr. Khir Toyo. Kononnya, berbanding Datuk Mukhriz dan Khairy Jamaluddin, Khir sudah cukup senior dan sudah cukup pengalaman mentadbir sebuah negeri besar seperti Selangor, dan dialah yang paling matang untuk menghadapi cabaran-cabaran dari parti komponen dan Pakatan Rakyat besok.

Tapi hakikatnya, pengalaman yang digembar-gemburkan oleh Khir bukanlah pengalaman yang patut dibanggakan. Di bawah tampuk kepimpinan beliaulah UMNO dan BN hilang kuasa di Selangor. Tapi Khir licik; terus menyalahkan KJ sebagai salah satu punca tsunami politik Mac 2008. Dan KJ pula dengan masalah persepsi terhadapnya sudah kerap dijadikan kambing hitam oleh lawan-lawan politiknya. Yang peliknya, apa pun mungkin kesilapan KJ, masih belum terdapat sebarang bukti atau hujah yang mampu benar-benar meletakkan KJ sebagai 'pesalah'.

Tetapi jika melihat Khir pula, bermacam-macam fakta dan perkara yang menunjukkan Khir telah banyak melakukan kesilapan sebagai Mentri Besar Selangor. Langkah memusnahkan kuil beberapa hari sebelum perayaan Depavali merupakan satu langkah yang menunjukkan tiadanya hikmah, kebijakan atau kematangan seorang pemimpin. Bayangkan sahaja jika sebuah masjid dirobohkan sebelum bulan Ramadhan atau Syawal; tidakkah kita sebagai orang Melayu akan membenci, mencaci malah mungkin mewujudkan pergerakan ala-HINDRAF.

Sudah tentu undi masyarakat India di Selangor (dan barangkali di seluruh negara) hilang disebabkan satu tindakan yang cukup rakus dan bodoh itu. Apa pun alasan yang diberikan, seorang yang bijak sudah pasti akan memilih waktu yang sesuai untuk merobohkan tempat penyembahan masyarakat lain.

Dengan kerakusan Khir yang meluluskan projek-projek pembangunan di tebing dan lereng bukit telah menyebabkan kehilangan nyawa insan tidak bersalah. Malah dalam isu ini, kerakusan Khir benar-benar terserlah apabila beliau menganugerahkan projek tanah kepada Kapten Zahar, bekas Ketua Bahagian PJS yang tamakkan wang seperti Khir juga dan akhirnya membelot, mencaci dan meludah UMNO dan menyertai parti PAS baru-baru ini. Kini Bahagian PJS kelam kabut dan hancur akibat ketiadaan pemimpin. Kroninya sendiri pun lari meninggalkan Khir! Sejarah dan 'track record' jelas membuktikan Khir tidak mempunyai pertimbangan atau 'judgment' yang diperlukan untuk menjadi seorang pemimpin pergerakan Pemuda pada keadaan genting ini.

Dengan muka dicucuk Botok itu, Khir memang mempunyai reputasi sebagai seorang MB yang amat bongkak dan sombong. Siapa pun tak akan lupa aksi memberi penyapu kepada kakitangan kerajaan – sudah pastilah dengan keaiban dan kegurisan hati para kakitangan, ada undi pegawai kerajaan yang 'bocor' kepada parti Pakatan pada Mac 2008 dahulu.

Dengan dana hasil isu Lebar Daun yang menjadi isu hangat di mana Khir sungguh-sungguh beraksi mengumpul kekayaan, barangkali Khir menyangka bahawa dia mampu 'membeli' semua perwakilan, ditambah pula dengan skil PR-nya yang begitu kemas seolah-olah orang berjiwa rakyat. Tetapi Khir perlu sedar, bahawa perwakilan Pemuda UMNO sudah bijak dan mereka mampu menilai sendiri sejauh mana keikhlasan seorang manusia yang sebenarnya mahu menyandang jawatan Naib Presiden tetapi terpaksa bertanding Ketua Pemuda akibat kejatuhan Selangor.

Dan perwakilan juga dapat menilai sendiri adakah benar Khir merupakan pemimpin akar umbi
Melayu walhal dia sedang menyewa sebuah rumah di kawasan elit Glenmarie dari seorang towkay Cina dengan sewa sebanyak RM 20 ribu sebulan, sambil menunggu mahligainya siap dibina di Shah Alam. Dalam satu tamparan hebat kepada reputasinya sebagai pemimpin akar umbi, isterinya sendiri pernah ditegur oleh Istana Selangor kerana memakai terlampau banyak berlian. Apa tidaknya, dengan kekayaan yang dibina suaminya hasil korupsi zaman menjadi MB, dia mampu ke London untuk membeli-belah berates-ratus ribu Ringgit.

Anggota kaki tangan kerajaan negeri Selangor dan Persekutuan cukup benci terhadap Khir dan ramai pun yang berkempen dalam dan luar UMNO supaya Khir tidak ada tempat dalam kerajaan biarpun dalam parti. Tetapi yang paling merisaukan adalah kesediaan Khir menjual maruah Pemuda dengan memohon bantuan kroni-kroni Cinanya untuk menjadi sumber dana pergerakan Pemuda jika dia menang sebagai Ketua Pemuda. Mungkin kerana terlalu cepat mahu menolak jawatan Kabinet, dia terpaksa lari ke bangsa lain untuk membiayai pergerakan parti Melayu kita ini.

Pemimpin akar umbi konon!

Khir perlu mengukur baju di badan sendiri. Dia perlu turun merendah diri dan melihat kemampuan sebenar beliau. Janganlah gadaikan maruah dan kepentingan UMNO demi kepentingan politik peribadi. Dia bukan seorang pemimpin jitu, apatah lagi pemimpin Pemuda yang berkaliber. Sudah lah tu, undur diri sahaja lah Khir!

0 comments:

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP