Muhyiddin membelit lagi…

Tuesday, May 13, 2008

Apabila difikirkan semula, apakah mungkin benar telahan rakan-rakan seperjuangan yang berbisik sesama sendiri setelah melihat gelagat dan reaksi Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menjawab pertanyaan para wartawan sejurus selesai majlis Ulangtahun UMNO ke-62 di PWTC semalam dalam keadaan begitu kalut dan tidak selesa, setelah disekat laluannya oleh para wartawan yang melihat beliau cuba mengelak dan lari dari di temubual.

Mungkinkah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu sudah malu dengan diri sendiri ataupun terasa pedasnya dengan kata-kata Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang secara terang mengatakan ada ahli yang putar belit bila bercakap, ‘ di luar kata lain, di dalam kata lain!’

Kenyataan yang dikeluarkan pada kali ini ternyata berbeza jika dibandingkan dengan kenyataan beliau sewaktu membuat lawatan ke negeri-negeri yang tewas dalam PRU 12 yang lalu.Ketika itu kedengaranlah suara-suara yang menyarankan beliau dan Najib perlu bersatu dalam memulihkan kembali ‘sakit’ yang berpenyakit di dalam UMNO.

Ketika itu jugalah kita semua disajikan dengan kenyataan beliau yang ingin mencabar jawatan tertinggi dalam parti itu bahkan turut menggesa Presiden berundur dari jawatan sekarang konon ianya boleh membantu merawat UMNO.

Tetapi, hari ini…sewaktu diajukan soalan mengenai hasrat beliau yang ingin bertanding jawatan tertinggi dalam UMNO itu, Muhyiddin berkata ianya masih terlalu jauh dan menafikan beliau akan bertanding jawatan tersebut.

Pelik..bunyinya memang pelik, mengapa jika sebelum ini beliau sendiri yang turut mendesak pucuk pimpinan menukar kepimpinan dan menyuarakan hasrat untuk bertanding jawatan Presiden tetapi hari ini Muhyiddin membelit lagi?

Bukannya ramai orang tidak tahu niat sebenar Muhyiddin yang beria-ia untuk menjawat jawatan tersebut kerana Muhyiddn sememangnya punyai pakatannya sendiri.Maka, wajar dan selayaknyalah bila dikatakan Muhyiddin ini bersekongkol dengan Dr. Fuad zarkasyi, Muhkriz dan Ku Li dalam usaha menjatuhkan Perdana Menteri.

Teringat pesan keramat Presiden UMNO yang menjelaskan, dalam hubungan ini (keluarga UMN0), ahli-ahli parti mampu meningkatkan integriti sekiranya mereka sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diperoleh dan tidak lupa daratan.Beliau turut mengingatkan ahli UMNO yang memegang jawatan dalam kerajaan dan sebagainya supaya tidak melakukan kesalahan yang boleh diheret ke mahkamah.Setiap kali UMNO diheret ke mahkamah, ia akan mencemarkan imej parti, surat khabar bukan main hebat memainkan cerita kerana mereka mengharap sesuatu (untuk meningkatkan integriti) daripada kita, fikirkanlah...

33 comments:

sangkakala said...

pembelit dan sembelit


muhyiddin pernah berkata akan bertanding 2 jawatan tertinggi umno

tetapi kemudian berkata masih awal untuk membuat keputusan..

apa nie??

Anonymous said...

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

mizi said...

muhyiddin..moh ye din...porrah..
pembelit macam aluar sawa..

al maut said...

ini lah contoh manusia hiprokrit..

kalau tak mampu bersama paklah baik berundur saja..ikut lah jejak mahathir..bersara dari bidang politik

Anonymous said...

MEMANG PATUT PAK LAH AMBIK NAJIB JADI TPM DULU. MUHIYIDDIN MEMANG HAMPAS. PEMALAS PUNYA MENTERI, KAKI POW BUSINESSMAN CINA ADALAH. TANYALAH DI MUAR ATAUPON PAGOH, SEMUA ORANG TAK SUKA PENIPU.

DIN LABIS-BOY

harimau maut said...

berburu ke padang datar
dapat rusa belang kakinya
berguru kepalang ajar
ibarat bunga tanpa serinya

terlajak perahu boleh di undur
terlajak kata buruk padahnya


kalau takut dilambung ombak
jangan berumah di tepi pantai

wan azizah said...

wah2..sudah dapat jawatan menteri daripada paklah pon mau tikam boss ka?aiya..apa jenis ini olang woo..

Anonymous said...

percaturan hebat muhyiddin bersetongkol dengan mahathir untuk menjatuhkan paklah..ada satu pakatan jahat nampaknya..

jejaka said...

KARPAL SINGH RAKYAT MALAYSIA PALING GILA

DYMM Yang Di Pertuan Agong -'Payung' kepada Rakyat, Agama, Bangsa dan Negara.
Karpal Singh Si Benggali- 'Payung' kepada DEO
Manusia semakin tua, semakin bertambah agung budi bahasa dan berkelakuan baik. Lain bagi Karpal, bagi dia, semua orang tak betul dan sudah gila.Tapi dia tidak sedar bahawa dialah manusia paling gila dalam abad ini.

Gila kerana menganggapnya sebagai PENDERHAKA? Atau gila kerana tidak faham Undang-undang?
Pak Lah dan Sultan/Raja Melayu sendiri dikatakan tidak faham dan jahil pasal undang-undang.
Karpal hina Sultan Perak dan Kelantan pasal bidang kuasa Raja-raja.

Bahkan teks ucapan Yang Dipertua Agong (YDPA) pun dimomok kebudak-budakkan.
Karpal kata-ucapan itu hanya disediakan oleh kerajaan. Adakah YDPA adalah tali barut kerajaan?

YDPA adalah payung kepada rakyat Malaysia- tak kira Melayu ke, Cina ke, India ke, Kadazan dusun, dayak, mickey mouse ke…

Hebat dan saya puji dengan kenyataan MB Kelantan- Tok Guru yang membidas Karpal.
Katanya, kalau di rumah kita ada ibu bapa, kita kena hormat dan mendengar nasihat mereka. Bagi Negara, Sultan atau Raja dianggap sebagai ‘ibu bapa’.

Ini pertama kali pendirian beliau secara peribadi yang tidak suka dengan ‘aksi ghairah’ Karpal yang suka mencabar undang-undang. Mana Presiden PAS, Haji Hadi Awang? Diam aje. Takut pada DAP ke? Takut nanti DAP Perak tak sokong MB macam mana?

jom g tengok: www.suaralantangjejaka.blogspot.com

jejaka said...

KARPAL SINGH RAKYAT MALAYSIA PALING GILA

DYMM Yang Di Pertuan Agong -'Payung' kepada Rakyat, Agama, Bangsa dan Negara.
Karpal Singh Si Benggali- 'Payung' kepada DEO
Manusia semakin tua, semakin bertambah agung budi bahasa dan berkelakuan baik. Lain bagi Karpal, bagi dia, semua orang tak betul dan sudah gila.Tapi dia tidak sedar bahawa dialah manusia paling gila dalam abad ini.

Gila kerana menganggapnya sebagai PENDERHAKA? Atau gila kerana tidak faham Undang-undang?
Pak Lah dan Sultan/Raja Melayu sendiri dikatakan tidak faham dan jahil pasal undang-undang.
Karpal hina Sultan Perak dan Kelantan pasal bidang kuasa Raja-raja.

Bahkan teks ucapan Yang Dipertua Agong (YDPA) pun dimomok kebudak-budakkan.
Karpal kata-ucapan itu hanya disediakan oleh kerajaan. Adakah YDPA adalah tali barut kerajaan?

YDPA adalah payung kepada rakyat Malaysia- tak kira Melayu ke, Cina ke, India ke, Kadazan dusun, dayak, mickey mouse ke…

Hebat dan saya puji dengan kenyataan MB Kelantan- Tok Guru yang membidas Karpal.
Katanya, kalau di rumah kita ada ibu bapa, kita kena hormat dan mendengar nasihat mereka. Bagi Negara, Sultan atau Raja dianggap sebagai ‘ibu bapa’.

Ini pertama kali pendirian beliau secara peribadi yang tidak suka dengan ‘aksi ghairah’ Karpal yang suka mencabar undang-undang. Mana Presiden PAS, Haji Hadi Awang? Diam aje. Takut pada DAP ke? Takut nanti DAP Perak tak sokong MB macam mana?

jom g tengok: www.suaralantangjejaka.blogspot.com

Anonymous said...

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

orang pagoh, johor said...

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

Anonymous said...

macam ular sawa tua kalo membelit..alahai muhyiddin ...Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

Anak2 Muhiyiddin semua kaki kontrak terutamanya menantu lelaki dia yang orang kuat keadilan.

labu labi said...

Memang ada pemimpin 'dua wajah'

Memang ada pemimpin Umno yang bersikap "dua wajah" apabila bercakap berbeza di dalam dan luar parti seperti tuduhan presidennya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kelmarin.

"Memang ada pemimpin dalam Umno, di hadapan Pak Lah dia bercakap lain, dan ketika berada di akar umbi dia bercakap lain," kata ketua bahagian Umno Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee.

"Sekiranya tidak berpuas hati dengan Pak Lah dan kepimpinan Umno, kemukakan pandangan, dan jangan jadi hipokrit."

Bagaimanapun beliau enggan menamakan pemimpin Umno yang dimaksudkan oleh Abdullah.

"Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedas," katanya

Semasa berucap di majlis sambutan ulang tahun ke-62 penubuhan Umno, Abdullah mengkritik "pemimpin dua wajah".

"Sudah ada peluang bermusyawarah, bermusyawarahlah kita habis-habisan.

"Jangan kat dalam kata lain, kat luar kata lain pula... kacau-bilau nanti.

"Kita sudah gunakan amalan demokrasi untuk capai keputusan... jadi gunakan sebaik mungkin," katanya di perhimpunan itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hujung minggu lalu.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut nama pemimpin terbabit.

Setiausaha pergerakan Pemuda Umno, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, beliau tidak tidak tahu pemimpin yang dimaksudkan "di dalam bercakap lain di luar bercakap lain".

Katanya, kenyataan Abdullah itu sebagai teguran atau nasihat kepada pemimpin Umno khususnya yang hadir di majlis tersebut.

Sementara itu, Syed Ali juga terus menyokong usaha bahagian-bahagian Umno mengadakan mesyuarat luar biasa (EGM) sebagai langkah menyuburkan budaya musyawarah dalam parti itu.

"Mesyuarat luar biasa adalah saluran untuk menyuburkan amalan demokrasi di dalam Umno sendiri," katanya.

"EGM adalah tempat ahli-ahli akar umbi untuk menyatakan pandangan, teguran, respon dan kritikan kepada pemimpin Umno di peringkat bahagian hingga ke peringkat Majlis tertinggi untuk diteliti."

Tidak wajar, tambahnya, tindakan menghalang mesyuarat EGM yang diadakan untuk memperkasakan parti.

"Suara akar umbi harus di dengar agar mengembalikan demokrasi di dalam Umno," katanya.

Hujung bulan lepas, Abdullah menggesa Umno bahagian-bahagian agar tidak mengadakan EGM bagi menumpukan kepada usaha-usaha memulihkan kekuatan parti itu.

rambu ramba said...

Memang ada pemimpin 'dua wajah'

Memang ada pemimpin Umno yang bersikap "dua wajah" apabila bercakap berbeza di dalam dan luar parti seperti tuduhan presidennya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kelmarin.

"Memang ada pemimpin dalam Umno, di hadapan Pak Lah dia bercakap lain, dan ketika berada di akar umbi dia bercakap lain," kata ketua bahagian Umno Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee.

"Sekiranya tidak berpuas hati dengan Pak Lah dan kepimpinan Umno, kemukakan pandangan, dan jangan jadi hipokrit."

Bagaimanapun beliau enggan menamakan pemimpin Umno yang dimaksudkan oleh Abdullah.

"Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedas," katanya
Semasa berucap di majlis sambutan ulang tahun ke-62 penubuhan Umno, Abdullah mengkritik "pemimpin dua wajah".

"Sudah ada peluang bermusyawarah, bermusyawarahlah kita habis-habisan.

"Jangan kat dalam kata lain, kat luar kata lain pula... kacau-bilau nanti.

"Kita sudah gunakan amalan demokrasi untuk capai keputusan... jadi gunakan sebaik mungkin," katanya di perhimpunan itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hujung minggu lalu.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut nama pemimpin terbabit.

Setiausaha pergerakan Pemuda Umno, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, beliau tidak tidak tahu pemimpin yang dimaksudkan "di dalam bercakap lain di luar bercakap lain".

Katanya, kenyataan Abdullah itu sebagai teguran atau nasihat kepada pemimpin Umno khususnya yang hadir di majlis tersebut.

Sementara itu, Syed Ali juga terus menyokong usaha bahagian-bahagian Umno mengadakan mesyuarat luar biasa (EGM) sebagai langkah menyuburkan budaya musyawarah dalam parti itu.

"Mesyuarat luar biasa adalah saluran untuk menyuburkan amalan demokrasi di dalam Umno sendiri," katanya.

"EGM adalah tempat ahli-ahli akar umbi untuk menyatakan pandangan, teguran, respon dan kritikan kepada pemimpin Umno di peringkat bahagian hingga ke peringkat Majlis tertinggi untuk diteliti."

Tidak wajar, tambahnya, tindakan menghalang mesyuarat EGM yang diadakan untuk memperkasakan parti.

"Suara akar umbi harus di dengar agar mengembalikan demokrasi di dalam Umno," katanya.

Hujung bulan lepas, Abdullah menggesa Umno bahagian-bahagian agar tidak mengadakan EGM bagi menumpukan kepada usaha-usaha memulihkan kekuatan parti itu.

Anonymous said...

Masalah dalaman, termasuk pemilihan calon, antara sebab utama Umno dan Barisan Nasional (BN) kalah teruk dalam pilihanraya umum lalu, kata ketua penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib.

Menteri kemajuan dan pembangunan luar bandar itu berkata, kerana masalah tersebut, ada kawasan yang sepatutnya dimenangi oleh calon BN, telah jatuh ke tangan pembangkang.

Di tempat-tempat tertentu, katanya, pengundi BN tidak mengundi calon parti itu kerana mereka mahu menghantar isyarat kepada kerajaan.

"Mereka sakit hati, oleh kerana ini hal-ehwal rumah tangga Umno, mereka tidak mahu sokong orang (calon) lain (yang dipilih oleh parti).

"Mood pegundi telah beralih ketika itu. Mereka bukan hendak melihat BN kalah, cuma mahu memberi isyarat, iaitu kalah sedikit sahaja.

"Tetapi kalau tiap-tiap bahagian ada fikiran macam tu, maka BN telah kalah teruk. Keadaan ini luar biasa kerana pada mulanya pengundi mereka (setakat) nak beri isyarat sahaja," katanya

Suara Jejaka Lantang said...

Keputusan pilihanraya umum ke-12 memeranjatkan semua pihak. Baik dari parti pemerintah mahupun parti pembangkang. Barisan Nasional (BN) menang dengan majoriti mudah tetapi hilang penguasaan dua pertiga di parlimen.

Selain itu BN gagal untuk mempertahankan kekuasaan di beberapa buah negeri seperti Selangor, Perak Kedah dan Pulai Pinang sementara Kelantan gagal ditawan dan kekal di bawah pemerintahan PAS. Semua kerusi parlimen di Kuala Lumpur dirampas oleh pakatan pembangkang kecuali Setiawangsa berjaya dipertahankan oleh Zulhasnan Rafique.

Selatan tanahair yang menjadi kubu kuat BN juga “dirobek” sedikit demi sedikit sehinggakan BN Negeri Sembilan hilang majoriti dua pertiga.

Di Melaka, DAP berjaya menawan lima kerusi DUN dan satu kerusi parlimen. Johor yang merupakan negeri kelahiran Umno juga tidak ketinggalan menjadi mangsa apabila DAP mendapat empat kerusi DUN dan satu kerusi parlimen sementara PAS pula mendapat dua kerusi DUN.

Peralihan undi yang besar kepada pakatan pembangkang tanpa dijangka itu, menyebabkan ramai penganalisa politik menggelarkannya sebagai situasi ini sebagai Tsunami.

Buat pertama kalinya Barisan Nasional (BN) yang ditubuhkan pada 1973 hilang kuasa dua pertiga di parlimen dan mengulangi sejarah Perikatan pada pilihanraya 1969.

Pakatan BN yang ditubuhkan sebagai formula baru untuk mengatasi kegagalan Perikatan pada pilihanraya 1969 akhirnya tempang selepas 38 tahun berdiri gagah.

Prestasi BN pada pilihanraya umum 2008 lebih teruk daripada Perikatan pada pilihanraya tahun 1969 oleh kerana kehilangan lima negeri kepada pakatan pembangkang.

Abdullah Ahmad Badawi telah berjaya mencipta sejarah apabila menjadi ketua BN pertama yang menyebabkan kehilangan majoriti dua pertiga.

Keputusan pilihanraya umum 2008 juga menyaksikan beberapa menteri dan timbalan menteri mengalami kekalahan yang mengejut.

Shahrizat Jalil tewas ditangan Nurul Izzah yang kali pertama bertanding dalam pilihanraya umum. Samy Vellu yang menjadi Ahli Parlimen Sungai Siput semenjak tahun 1974 terpaksa akur dengan Dr Jeyakumar.

Manakala Zainuddin Maidin yang menjadi Menteri Penerangan sebelum ini dimalukan oleh Johari Abdul di Sungai Petani. Di Shah Alam, Aziz Shamsuddin terpaksa akur dengan kemenangan Khalid Samad.

Mengapakah ini terjadi?

BN yang menang besar dalam pilihanraya umum 2004 menjadi begitu kuat sehinggakan tiada kuasa pengimbang dalam menentukan hala tuju negara. Dalam bahasa yang mudah, BN boleh membuat apa sahaja dengan kuasa dua pertiga mereka di parlimen.

Selepas pilihanraya 2004 sehingga 8 Mac 2008 rakyat dibebani dengan kenaikan kos hidup yang mendadak. Kenaikan harga minyak, tol, pengangkutan awam dan barang keperluan harian telah menyebabkan ramai yang hidup menderita.

Tambahan lagi apabila wujudnya “watak-watak jahat” seperti Samy Vellu yang bersungguh-sungguh mempertahankan kenaikan harga tol telah menyebabkan rakyat mula menyesal kerana memberikan mandat begitu besar kepada BN dalam pilihanraya umum 2004.

Pakatan pembangkang yang sedar akan kegelisahan rakyat, bijak untuk memanfaatkan suasana tersebut.

Kempen untuk mengurangkan majoriti BN di parlimen agar mereka tidak boleh membuat keputusan dengan sesuka hati, telah berjaya membuahkan hasil.

Lim Guan Eng apabila ditanya oleh wartawan sewaktu kempen pilihanraya berlangsung, mengatakan DAP tidak mungkin mengalahkan BN dan hanya berniat untuk mengurangkan majoriti BN di parlimen.

Husam Musa yang juga naib presiden PAS, berkali-kali dalam siri ceramah dan kempen pilihanrayanya, menyatakan kepada pengundi agar kuasa majoriti BN di parlimen harus dikurangkan agar harga barang tidak boleh dinaikkan dengan sesuka hati.

Di kalangan orang ramai terutamanya pengundi atas pagar, untuk menukar kerajaan baru secara drastik adalah sesuatu perkara yang menakutkan. Akan tetapi, kalau sekadar untuk mengurangkan majoriti BN di parlimen, mereka bersedia melakukannya.

Peningkatan kos kehidupan adalah pendorong utama bagi kumpulan pengundi ini. Mereka ini percaya jika majoriti BN di parlimen dikurangkan, harga barang tidak mudah untuk dinaikkan dengan sesuka hati.

Oleh kerana terlalu ramai yang berfikir untuk mengurangkan majoriti BN di parlimen, maka BN akhirnya benar-benar kehilangan majoriti di parlimen bersama dengan kuasa dua pertiganya.

Saya menemui beberapa orang teman-teman yang berada dalam kelompok ini selepas dua hari keputusan pilihanraya diumumkan. Mereka sebenarnya tidak menyangka bahawa BN akan kalah seteruk ini apabila memenangi hanya 140 kerusi parlimen berbanding dengan pembangkang yang berjaya mendapat 82 kerusi di parlimen.

Protes orang Umno

Pertembungan di antara Pak Lah dan Dr Mahathir Mohamad adalah perkara yang sudah diketahui umum. Semenjak projek “jambatan bengkok” dibatalkan, Mahathir tidak henti-henti menyerang perdana menteri yang beliau lantik menggantikannya pada tahun 2003.

Mahathir memberitahu umum bahawa beliau menyesal kerana melantik Abdullah sebagai penggantinya. Malah bekas perdana menteri itu pernah memohon maaf kepada rakyat di atas kesilapannya melantik Abdullah yang dikatakan membawa Malaysia ke arah kehancuran.

Peranan menantu Pak Lah dalam pentadbiran negara adalah salah satu kebencian Mahathir. Mahathir mengatakan bahawa “budak tingkat empat” (merujuk kepada Khairy Jamaluddin dan rakan-rakannya) menguasai Abdullah.

Beberapa hari sebelum pilihanraya, apabila ditanya oleh wartawan tentang kemungkinan Khairy akan memainkan peranan penting dalam pentadbiran negara selepas pilihanraya umum, Mahathir berkata Malaysia akan menuju kemusnahan.

Mahathir sedar bahawa Abdullah dan menantunya akan dapat disingkirkan jika BN mengalami prestasi yang buruk dalam pilihanraya umum. Maka Mahathir pun menyeru ahli-ahli Umno agar membersihkan Umno melalui pilihanraya umum. Mereka disaran agar mengundi berasaskan kepada kredibiliti calon dan bukannya atas dasar parti. Dalam erti kata lain, ahli Umno diberitahu agar jangan mengundi orang-orang Pak Lah.

Kempen ini boleh dikatakan berjaya. Ahli-ahli Umno yang benci akan Pak Lah dan menantunya telah memberi undi protes, mengikut saranan bekas perdana menteri itu.

Rembau tempat menantu PM bertanding, boleh dijadikan contoh yang baik. Dalam pilihanraya umum 2004, calon BN, Firdaus Muhammad Rom Harun telah menewaskan Dr Dzulkifly Ahmad dengan majoriti yang besar sebanyak 18,656 undi. Manakala menantu PM menang di Rembau baru-baru ini hanya dengan majoriti 5,746 undi.

Khairy tidak mungkin mendapat undi serendah itu jika orang Umno Rembau tidak protes terhadap beliau. DUN Paroi yang terletak di bawah parlimen Rembau jatuh buat pertama kalinya kepada PAS apabila calonnya Mohd Taufek Abdul Ghani berjaya mengalahkan Datuk Zaharuddin Mohd Shariff dengan majoriti 1,071 undi.

Menantu PM yang dikatakan hebat sebelum ini sebenarnya tidaklah sehebat mana. Kempen Dr. Mahathir untuk membersihkan Umno hampir menyebabkan menantu PM turut dibersihkan. Ternyata orang Umno turut menyumbang kepada kehilangan kuasa dua pertiga BN di parlimen dan menyebabkan beberapa buah negeri tumbang kepada pakatan pembangkang.

Anonymous said...

mari kita lihat siapa yang kena...

Suara Jejaka Lantang said...

Keputusan pilihanraya umum ke-12 memeranjatkan semua pihak. Baik dari parti pemerintah mahupun parti pembangkang. Barisan Nasional (BN) menang dengan majoriti mudah tetapi hilang penguasaan dua pertiga di parlimen.

Selain itu BN gagal untuk mempertahankan kekuasaan di beberapa buah negeri seperti Selangor, Perak Kedah dan Pulai Pinang sementara Kelantan gagal ditawan dan kekal di bawah pemerintahan PAS. Semua kerusi parlimen di Kuala Lumpur dirampas oleh pakatan pembangkang kecuali Setiawangsa berjaya dipertahankan oleh Zulhasnan Rafique.

Selatan tanahair yang menjadi kubu kuat BN juga “dirobek” sedikit demi sedikit sehinggakan BN Negeri Sembilan hilang majoriti dua pertiga.

Di Melaka, DAP berjaya menawan lima kerusi DUN dan satu kerusi parlimen. Johor yang merupakan negeri kelahiran Umno juga tidak ketinggalan menjadi mangsa apabila DAP mendapat empat kerusi DUN dan satu kerusi parlimen sementara PAS pula mendapat dua kerusi DUN.

Peralihan undi yang besar kepada pakatan pembangkang tanpa dijangka itu, menyebabkan ramai penganalisa politik menggelarkannya sebagai situasi ini sebagai Tsunami.
Buat pertama kalinya Barisan Nasional (BN) yang ditubuhkan pada 1973 hilang kuasa dua pertiga di parlimen dan mengulangi sejarah Perikatan pada pilihanraya 1969.

Pakatan BN yang ditubuhkan sebagai formula baru untuk mengatasi kegagalan Perikatan pada pilihanraya 1969 akhirnya tempang selepas 38 tahun berdiri gagah.
Prestasi BN pada pilihanraya umum 2008 lebih teruk daripada Perikatan pada pilihanraya tahun 1969 oleh kerana kehilangan lima negeri kepada pakatan pembangkang.

Abdullah Ahmad Badawi telah berjaya mencipta sejarah apabila menjadi ketua BN pertama yang menyebabkan kehilangan majoriti dua pertiga.
Keputusan pilihanraya umum 2008 juga menyaksikan beberapa menteri dan timbalan menteri mengalami kekalahan yang mengejut.

Shahrizat Jalil tewas ditangan Nurul Izzah yang kali pertama bertanding dalam pilihanraya umum. Samy Vellu yang menjadi Ahli Parlimen Sungai Siput semenjak tahun 1974 terpaksa akur dengan Dr Jeyakumar.

Manakala Zainuddin Maidin yang menjadi Menteri Penerangan sebelum ini dimalukan oleh Johari Abdul di Sungai Petani. Di Shah Alam, Aziz Shamsuddin terpaksa akur dengan kemenangan Khalid Samad.

Mengapakah ini terjadi?

layari:www.suaralantangjejaka.blogspot.com

Suara Jejaka Lantang said...

Keputusan pilihanraya umum ke-12 memeranjatkan semua pihak. Baik dari parti pemerintah mahupun parti pembangkang. Barisan Nasional (BN) menang dengan majoriti mudah tetapi hilang penguasaan dua pertiga di parlimen.

Selain itu BN gagal untuk mempertahankan kekuasaan di beberapa buah negeri seperti Selangor, Perak Kedah dan Pulai Pinang sementara Kelantan gagal ditawan dan kekal di bawah pemerintahan PAS. Semua kerusi parlimen di Kuala Lumpur dirampas oleh pakatan pembangkang kecuali Setiawangsa berjaya dipertahankan oleh Zulhasnan Rafique.

Selatan tanahair yang menjadi kubu kuat BN juga “dirobek” sedikit demi sedikit sehinggakan BN Negeri Sembilan hilang majoriti dua pertiga.

Di Melaka, DAP berjaya menawan lima kerusi DUN dan satu kerusi parlimen. Johor yang merupakan negeri kelahiran Umno juga tidak ketinggalan menjadi mangsa apabila DAP mendapat empat kerusi DUN dan satu kerusi parlimen sementara PAS pula mendapat dua kerusi DUN.

Peralihan undi yang besar kepada pakatan pembangkang tanpa dijangka itu, menyebabkan ramai penganalisa politik menggelarkannya sebagai situasi ini sebagai Tsunami.
Buat pertama kalinya Barisan Nasional (BN) yang ditubuhkan pada 1973 hilang kuasa dua pertiga di parlimen dan mengulangi sejarah Perikatan pada pilihanraya 1969.

Pakatan BN yang ditubuhkan sebagai formula baru untuk mengatasi kegagalan Perikatan pada pilihanraya 1969 akhirnya tempang selepas 38 tahun berdiri gagah.
Prestasi BN pada pilihanraya umum 2008 lebih teruk daripada Perikatan pada pilihanraya tahun 1969 oleh kerana kehilangan lima negeri kepada pakatan pembangkang.

Abdullah Ahmad Badawi telah berjaya mencipta sejarah apabila menjadi ketua BN pertama yang menyebabkan kehilangan majoriti dua pertiga.
Keputusan pilihanraya umum 2008 juga menyaksikan beberapa menteri dan timbalan menteri mengalami kekalahan yang mengejut.

Shahrizat Jalil tewas ditangan Nurul Izzah yang kali pertama bertanding dalam pilihanraya umum. Samy Vellu yang menjadi Ahli Parlimen Sungai Siput semenjak tahun 1974 terpaksa akur dengan Dr Jeyakumar.

Manakala Zainuddin Maidin yang menjadi Menteri Penerangan sebelum ini dimalukan oleh Johari Abdul di Sungai Petani. Di Shah Alam, Aziz Shamsuddin terpaksa akur dengan kemenangan Khalid Samad.

Mengapakah ini terjadi?

orang melayu Islam said...

DAP national chairman Karpal Singh yesterday dismissed allegations that he was a bigot for continuously making a stand against the formation of an Islamic state. Karpal, who has come under fire in blogs and also received death threats, said he had never insulted Islam and that Muslims should not turn him into another Salman Rushdie.


"I cannot understand why some people are saying that I have insulted Islam. "What I have been against and will continue to be against is attempts by Pas to turn this country into an Islamic state," he said, adding he was just standing up for what was stated in the country's Constitution, that Malaysia was a secular state.He said anyone who opposed his stand could be deemed to be challenging the constitution.


Karpal said he would continue to fight against the Islamic state issue despite being criticised in blogs, including a call to kill him on the Johor Pas website. The comment, dated April 24, was listed on the website Shoutbox and was written by someone called Alif, who alleged Karpal had insulted Islam and that darahnya halal dibunuh (it is justifiable to kill him). Karpal, who lodged a report yesterday about the comment, was surprised that Pas had allowed such writings on its website.


"They should not turn me into a Salman Rushdie, who was accused of insulting Islam through his writings in the Satanic Verses book, which led to a fatwa being issued to kill him. "Killing me is not going to solve the problems faced by Pas," he said.

Pas dah Bacul dgn org kafir

Suara Jejaka Lantang said...

Nik Aziz: Cara Karpal boleh dianggap derhaka

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tindakan pengerusi DAP Karpal Singh mempertikaikan kuasa Sultan Perak berhubung pertukaran pengarah Jabatan Agama Islam Perak (Jaip) Datuk Jamry Sury secara terbuka adalah tidak betul dan boleh dianggap derhaka.

Bernama memetik Nik Aziz sebagai berkata, tindakan menegur secara terbuka kepada umum, dianggap tidak bermoral dan tidak patut dilakukan terhadap seseorang Sultan.

"Dari segi undang-undangnya saya tidak tahu, dari segi moral, moralnya (perbuatan Karpal itu) tidak betul," katanya.

Nik Aziz berkata mengulas isu kenyataan Karpal yang mempertikaikan kuasa Sultan Perak berhubung pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak oleh kerajaan negeri baru-baru ini.

Mursyidul Am PAS itu berkata pemimpin parti politik, terutamanya pengerusi DAP itu, mestilah menghormati institusi raja dan menganggap Sultan seperti ibu bapa ketika di rumah.

Katanya, perbuatan tidak menghormati orang tua boleh dianggap derhaka dan ini bertentangan dengan semangat Malaysia dan budaya Melayu yang sentiasa menghormati orang lain.

"Dalam negeri raja ketuanya dan di rumah ibu bapa, dan raja seperti ibu ibapalah di rumah.

"Apa-apa masalahnya, kalau dia ada masalah berundinglah dengan baik," katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas merasmikan Projek Mini Hidro Lata Rek, 40 kilometer dari Kuala Krai, Kelantan.

layari: www.suaralantangjejaka.blogspot.com

Anonymous said...

Isu Karpal - Teng kritik
KUALA LUMPUR 13 Mei – Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang terus mempertahankan pendiriannya mempersoalkan kuasa Sultan Perak dalam urusan pentadbiran agama Islam di negeri tersebut, dikritik oleh ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu sendiri, Teng Chang Khim.

Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor bagaimanapun, enggan memberi ulasan lanjut kerana beliau ‘tidak mahu mengiktiraf’ kenyataan Chang Khim dengan memberi jawapan.

Sebaliknya, beliau berkata, Chang Khim telah memaklumkan beliau (Chang Khim) akan menghadiri mesyuarat CEC di ibu pejabat DAP di Petaling Jaya, malam tadi bagi menjelaskan kenyataannya.

Suara Jejaka Lantang said...

Tsunami politik: Gerilawan siber (Bhg akhir)

Oleh: Amin Iskandar

Tinjauan yang dibuat di beberapa buah negeri sewaktu kempen pilihanraya umum lalu, menyaksikan “jentera BN” tidak bergerak seperti sediakala. Di Selangor, Terengganu dan Kelantan, kempen BN tidak sehebat pilihanraya umum 2004.Rakan-rakan di Kedah, Pahang, Perak dan Melaka menyuarakan ”kerisauan” mereka mengenai perihal jentera BN itu.

Bilik gerakan BN dikatakan kosong dan pekerja parti tidak banyak kelihatan.Macam-macam teori dikeluarkan dalam menganalisis strategi Umno dan BN. Ada yang mengatakan jentera BN tidak bergerak kerena tempoh kempen kali ini agak panjang (13 hari). Malahan, ada yang berfikir bahawa BN telah membuat strategi baru yang tidak disedari pakatan pembangkang.

Ramai juga yang percaya ketua bahagian Umno “menahan” peruntukan kerana mahu menggunakannya untuk pemilihan agung Umno yang bakal menjelang.Tajol Rosli Ghazali mengesahkan teori yang pertama. Bekas menteri besar Perak itu - ketika ditanya oleh wartawan mengenai kelesuan kempen BN pada 1 Mac 2008 - dengan angkuhnya beliau berkata bahawa tempoh kempen pilihanraya terlalu panjang dan BN tidak memerlukan masa yang lama untuk berkempen.

“BN tidak perlu berkempen jika pembangkang tidak menabur fitnah. BN hanya turun untuk menjelaskan perkara sebenar bagi menangkis dakyah yang disebarkan pembangkang” katanya dengan penuh keyakinan. (Buletin Tengah Hari, TV3, 1 Mac 2008).Mungkin kerana kenyataan 'sombong' yang dikeluarkan oleh Tajol Rosli itu, rakyat Perak telah menghukumnya dengan memberikan undi kepada pakatan pembangkang yang akhirnya menyaksikan, buat pertama kalinya, menteri besar Perak dilantik daripada parti yang bukan Umno.

Faktor Anwar IbrahimSelepas 10 tahun, inilah pertama kalinya Anwar Ibrahim berkempen dalam pilihanraya umum. Walaupun usianya telah meningkat, kehebatannya berpidato, tidak dapat dinafikan. Saya sempat menyaksikan siri ceramah Anwar di Machang, Kelantan. Ribuan manusia yang majoritinya “berkopiah putih” khusyuk mendengar pidato politik Anwar. Mereka sesekali tergelak ketika Anwar berjenaka.

Di kalangan ribuan yang hadir itu, terdapat juga hadirin yang kelihatan seperti orang Umno. Untuk apa mereka datang, tidak dapat pula saya pastikan. Tetapi ada kemungkinan, orang Umno ini rindukan bekas timbalan presiden mereka.Strategi Abdullah-Khairy membubarkan parlimen sebelum Anwar dibenarkan bertanding membawa padah. Tanpa mempunyai sebarang beban untuk “menjaga kawasan”, Anwar menjelajah ke seluruh negara. Jika Anwar dibenarkan bertanding, tidak mungkin beliau akan mempunyai banyak masa untuk bergerak sebegitu bebas.Di setiap tempat yang Anwar pergi, pastinya dihadiri ribuan orang.

Rakyat yang menghadiri ceramah Anwar terdiri daripada pelbagai kaum. Di sesetengah tempat, masyarakat Cina dan India kelihatan lebih ramai daripada orang Melayu.Penerangan bekas menteri kewangan itu tentang bagaimana beliau akan menurunkan harga minyak jika pakatan pembangkang diberi peluang untuk mentadbir negara, mampu meyakinkan rakyat. Dengan fakta dan bahasa yang mudah, rakyat dapat memahami apa yang cuba diterangkan oleh Anwar.

lanjutan: www.suaralantangjejaka.blogspot.com

Suara Jejaka Lantang said...

KARPAL SINGH RAKYAT MALAYSIA PALING GILA

DYMM Yang Di Pertuan Agong -'Payung' kepada Rakyat, Agama, Bangsa dan Negara.
Karpal Singh Si Benggali- 'Payung' kepada DEO
Manusia semakin tua, semakin bertambah agung budi bahasa dan berkelakuan baik. Lain bagi Karpal, bagi dia, semua orang tak betul dan sudah gila.Tapi dia tidak sedar bahawa dialah manusia paling gila dalam abad ini.

Gila kerana menganggapnya sebagai PENDERHAKA? Atau gila kerana tidak faham Undang-undang?
Pak Lah dan Sultan/Raja Melayu sendiri dikatakan tidak faham dan jahil pasal undang-undang.
Karpal hina Sultan Perak dan Kelantan pasal bidang kuasa Raja-raja.

Bahkan teks ucapan Yang Dipertua Agong (YDPA) pun dimomok kebudak-budakkan.
Karpal kata-ucapan itu hanya disediakan oleh kerajaan. Adakah YDPA adalah tali barut kerajaan?

YDPA adalah payung kepada rakyat Malaysia- tak kira Melayu ke, Cina ke, India ke, Kadazan dusun, dayak, mickey mouse ke…

Hebat dan saya puji dengan kenyataan MB Kelantan- Tok Guru yang membidas Karpal.
Katanya, kalau di rumah kita ada ibu bapa, kita kena hormat dan mendengar nasihat mereka. Bagi Negara, Sultan atau Raja dianggap sebagai ‘ibu bapa’.

Ini pertama kali pendirian beliau secara peribadi yang tidak suka dengan ‘aksi ghairah’ Karpal yang suka mencabar undang-undang. Mana Presiden PAS, Haji Hadi Awang? Diam aje. Takut pada DAP ke? Takut nanti DAP Perak tak sokong MB macam mana?

PAS sepatutnya mempertahankan Sultan dan Raja Melayu yang merupakan simbol kepada agama Islam dan bangsa serta ‘Ketuanan Malaysia’.Takut kat Karpal daripada takut pada ALLAH?

halimunan said...

Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan laporan media bahawa beliau akan bertanding jawatan presiden dalam pemilihan Disember ini.

"Biar perwakilan yang menentukan...cawangan (Umno) belum bermesyuarat lagi.

"Saya tak kata nak bertanding jawatan presiden. Saya dah naib presiden Umno, apa yang boleh saya cakap.

"Terpulang kepada perwakilan dan masih terlalu awal, pemilihan pun jauh lagi," katanya ketika ditemui di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini selepas menghadiri majlis sambutan ulang tahun Umno ke-62.

munafik tul r muhyiddin ni..

kapten said...

muhyidin tersepit akhirnya..atas desakan semua pihak akhir nya muhyidin mengaku mahu bertanding

tiba2 menafikan pulak..

Harimau Paroi said...

www.pemudaumnoparoi.blogspot.com

Assalamualaikum saya nak maklumkan kepada kawan-kawan yang di luar sana. Kenapa dan mengapa kami di Rembau memilih KHAIRY JAMALUDDIN atau lebih dikenali sebagai KJ. Kami memilih KJ bukan kerana dia menantu Pak Lah sebaliknya dia adalah seorang ketua yang faham dan tahu mentadbir PEMUDA UMNO BAHAGIAN REMBAU.

Ramai yang beranggapan beliau membolot segala harta kerana ingin menjadi jutawan. Sungguh cetek pemikiran mereka ini. Bro, saya ingin jelaskan di sini, kalau KJ hendak menjadi jutawan dia tidak perlu bersusah payah untuk jadi Ahli Parlimen Rembau, Ketua Pemuda Bahagian dan juga Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia.


Duduk diam-diam menjadi menantu Perdana Menteri pun sudah boleh jadi kaya. KJ tidak seperti beberapa orang yang berkenaan yang gila akan kuasa. Sebelum ini kita tahu ramai anak menantu PM yang sebelumnya yang sudah menjadi jutawan hasil daripada bapa mereka sebagai PM. Kita tidak hebohpun, tetapi kenapa KJ macam-macam cerita pula yang keluar.


Kenapa cemburu, dengki dan iri hati. Sekarang apa yang saya dapat lihat, sesiapa yang cuba berlawan dengan KJ pasti ‘glamour’ sebabnya KJ sudah terkenal satu Malaya. Semua orang kenal siapa KJ. Oleh sebab itu mamat-mamat yang mahu lawan KJ pun turut ‘glamour’ tapi cuma tumpang ‘glamour’ orang sajalah, maklumlah meraka ini hendakkan publisiti murahan.


Kalau nak ‘glamour’ jadi artis masuk Akedemi Fantasia lah, tak payah masuk politik. Contoh di Rembau, mamat-mamat yang tak suka pada KJ keluarkan gambar mereka dalam suratkhabar mengamuk kononnya nak singkir KJ. Nak ‘glamour’.


Cuba tengok balik berapa kerat sahaja. Makhluk ini saya sifatkan makhluk kerajaan langit. Kerana apa saja dan semua tindakan serta keputusan yang dilakukan oleh pemimpim UMNO REMBAU, semuanya tidak betul.


Saya nak tanya, siapakah bos mereka? Orang AYAH PIN ke? Di Rembau ini orang lain semua salah dia saja yang betul. Siapa meraka ni? Malaikat ke? Ataupun wali? Orang macam ni, malaikat turun jadi ketua di Rembau pun mereka kata tak betul. Habis siapa yang betul.


Hallo bro! Kita jangan menghukum orang. Biarlah tuhan sahaja yang menghukum dan jangan nak jadi tuhan pula. Kalau tak suka pada KJ duduk diam-diam sudah. Ramai yang suka dia lagi. KJ masih ada ramai pengikut dan penyokong yang setia.


Bila KJ ada program di Paroi, ramai pemimpin UMNO dan juga penduduk di sekitar Paroi hadir atas keiklasan mereka sendiri untuk sama-sama meraikan AHLI PARLIMEN REMBAU.


Bukan macam PKR yang import orang luar suruh datang dengar ceramah tanpa pengetahuan mereka. Tak habis-habis dengan ceramah. Bilakah wakil rakyat pembangkang ini nak buat kerja-kerja untuk rakyat. Tapi berlainan dengan KJ yang turun padang bertanyakan masalah rakyat.

AnakMudaParlimenBatu said...

Inilah perangai semua orang UMNO kemaruk wang dan kuasa .... apa2 marah2 redha saja .... kalau mrh mari masuk Pakatan Rakyat ...

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis... ada artikel baru aku tulis ....

geli mat said...

dahulu dikenali dengan barisan alternatif
sekarang pakatan rakyat

tak pernah pon tetap pendirian..

PAS jadi boneka...diam seribu bahasa

Anonymous said...

masing masing cuba berlagak hero..adakah kita mahu muhyidin yasin menjadi perdana menteri yang menantunya penyokong kuat keadilan

tapai said...

PKR = Perternak Khizir Rakyat
PKR = Perlaksanaan Kutuk Rakyat
PKR = Penipu Kepada Rakyat
PKR = Parti Kuat Ranjau
PKR = Penubuhan Ketua Rempit
PKR = Pengasas Kerjakan Rakyat
PKR = Penentu Kemunduran Rakyat

Anonymous said...

korang ni semua haprak!!! inilah melayu.. menuduh memfitnah dan bergaduh... muhyiddin sedang cuba sedaya upaya melindungi bangsa melayu kita... korang tuduh macam2... ketahui lah wahai melayu yang dah lupa.... bangsa kamu ni sudah dimakan hasutan bangsa lain..dan yang akan kerugian adalah generasi kamu.... selagi kita memilih pemimpin macam paklah dan kj....

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP