Khir hanya layak jadi Ketua Pemuda Kampung - Malaysiakini

Thursday, July 17, 2008



Baru-baru ini penulis ada mendengar luahan hati Khir Toyo, di mana beliau akan membawa pembaharuan dalam kancah politik Umno sekiranya beliau memegang jawatan Ketua Pemuda. Bagaimana si Jawa tempe ini hendak membawa pembaharuan sedangkan dia pernah mengalami kekalahan yang besar dan memalukan di Selangor pada PRU yang lalu. Apakah beliau sudah terlupa atau sengaja buat-buat lupa bahawa rakyat menolak beliau sebagai Menteri Besar Selangor, inikan pula sebagai Ketua Pemuda Malaysia.

Penulis lebih gemar mengelar Khir Toyo sebagai Si Jawa tempe kerana beliau bukanlah lahir dari golongan bangsawan seperti Datuk Hishammudin, Khairy Jamaludin dan Mukhriz Mahathir. Beliau hanyalah sekadar orang kampung yang sudah lupa pada asal usul silam beliau..

Dahulunya beliau pernah ke sekolah tanpa menggunakan sepatu(kasut) seperti kanak-kanak lain, mengambil upah mengali kubur untuk menyara yuran persekolahnya dan bermacam-macam pekerjaan yang telah dibuatnya sewaktu beliau dalam kesusahan.

Namun, sekarang kehidupan Khir Toyo sudah berubah dan kemewahan kini dikecapi. Dengan kemewahan yan kemampuan yang diperolehinya itulah dia mula mengubah fizikal yang telah sedia ada dianugerahkan oleh Yang Maha Esa.

Biarlah puluhan ribu dihabiskan untuk suntikan botox dan pembedahan plastik, asalkan penampilan yang segak dan kelihatan muda terjamin dan memuaskan hati. Modal kempen KP M'sia berteraskan yang dia bukan bangsawan dan hanya orang kampung. Tetapi hakikatnya kehidupannya ala Hollywood. Bersama kereta kereta mewahnya seperti yang dihadiahkan kepada Ketua Pemuda Taiping Tun Zailani dan sebuah Nissan Murano kepada Ketua Pokok Sena Aris Che Mat. Mana ada orang kampung bagi kereta mewah, kecuali orang kaya raya ala Hollywood. Tertanya lagi, botox dan pembedahan plastik budaya mana? Bukanya Hollywood USA?

Namun, Khir Toyo tetap mahu berdalih dengan mengatakan bahawa rahsia beliau muda tampan itu adalah kerana gemar memakan tempe yang menjadi hidangan utama masyarakat Jawa.

Salasilah penyalahgunaan penggemar tempe ini bukan sahaja terhadap dirinya sendiri, malah ia juga berkepuk banyaknya semasa beliau menjadi Menteri Besar Selangor dulu.

Isu rasuah dan salahguna kuasa Menteri Besar, Khir Toyo

Khir Toyo begitu tamak , apabila terdapat mana-mana kekayaan negeri, misalnya tanah dan projek jalan raya, terus dihumbankan semuanya kepada kroni, demi untuk mengutip kemewahan secepat mungkin. Lihat saja Khir memberikan projek jalan di Sekinchan, yang sepatutnya tidak melebihi RM50 juta tetapi meningkat kepada RM92.5 juta kepada kroni terdekatnya, seorang tauke Cina berumur 27 tahun, bekas tuan rumah sewanya dulu. Khir kemudiannya melantik seorang kenalannya, iaitu seorang ahli farmasi, Ahmad Termizi Teujeurry, sebagai wakilnya dalam Cabaran Wangsa Sdn Bhd, sub-kontraktor yang menjalankan semua kerja pembinaan itu.

Mengapa Khir memberikan tanah seluas 50 ekar yang bernilai tinggi di Kuala Langat kepada budak-budak berumur 20 tahun? Memang mengikut peraturan tidak salah memberikan tanah kepada pemohon yang berusia 18 tahun ke atas, tetapi bukanlah pelik budak-budak semuda itu sudah pandai dalam selok-belok mencari tanah kosong dan mengemukakan permohonan dalam masa cukup singkat, iaitu tidak sampai pun sebulan sebelum Khir meluluskannya. Disyakki mereka hanyalah penama saja dengan diberi sedikit bayaran saguhati, sedangkan keuntungan lumayan dipungut oleh orang-orang yang rapat dengan Khir.

Sewaktu selaku Pengerusi PKNS, Khir mendapat dua kali tawaran tanah PKNS di Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi, yang mana tanah dengan keluasan lebih 22,000 kaki persegi itu dijual murah kepadanya, dengan potongan 50 peratus. Pengurus Besar PKNS, Harun Salim terpaksa membuat tawaran kepada Khir kerana dalam satu mesyuarat PKNS, yang dipengerusikan Khir sendiri, Khir menyindir dengan pedas sekali pegawai PKNS dengan membangkitkan bahawa semasa beliau belum menjadi MB dahulu, segala permohonannya untuk mendapat tanah dengan PKNS ditolak mentah-mentah, "tapi sekarang bila aku sudah jadi MB ...."

Dalam kes ini, Khir juga telah berbohong di sidang DUN Selangor pada 31 Oktober 2001, apabila beliau menafikan ada menerima dua kali tawaran tanah itu dengan harga berbeza dan sekali lagi beliau berdusta apabila mengatakan beliau tidak mampu untuk membeli tanah berkenaan kerana tidak mempunyai wang yang cukup.

Segala dokumen berkaitan pembayaran yang dibuat oleh Khir kepada PKNS Bangi ada disertakan kepada BPR. Laman web Umno turut melakukan "lawak-jenaka" apabila mendakwa Khir hanya membeli tanah yang tidak laku dijual selepas dibuka kepada umum pada 1998 dulu. Ini kerana harga pasaran untuk tanah tersebut, paling kurang RM30 sekaki persegi, iaitu tiga kali lebih mahal daripada harga yang PKNS tawarkan kepada Khir. Maknanya, kalau Khir menjual kembali tanah itu kepada umum hari ini, dia boleh mendapat keuntungan sekurang-kurangnya RM450,000.

Sumber kewangan Khir semasa membayar semua baki pinjaman perumahannya sebanyak RM150,000 tunai di BBMB Kajang pada bulan Mac 2001, untuk rumah semi-D di No B22, Jalan Jati, Taman Bukit, Kajang turut dipersoalkan. Ini kerana, kalaupun Khir tidak membelanjakan walaupun satu sen elaun MB yang diperolehinya sejak September 2000, beliau tidak akan mampu membayar baki pinjaman itu. Sumber mendakwa aset Khir ketika itu hanya lebih kurang RM300,000 dan bukan semua dari jumlah itu dalam bentuk tunai. Tidak logik, misal kata seseorang yang mempunyai RM200,000 tunai sekalipun, untuk membayar pinjaman RM150,000 yang sebenarnya boleh dilunasi secara berperingkat-peringkat seperti dalam perjanjian asal.

Kelulusan tanah berulang kali kepada kroni yang rapat dengan Setiausaha Politiknya, Dr Karim Mansor juga dipertikai. Lutfi hanya mendapat maklumat daripada dua mesyuarat Exco yang diambil secara rawak. Dibimbangi jika diperiksa keseluruhan mesyuarat Exco yang dipengerusikannya, Khir mungkin telah meluluskan begitu banyak tanah yang bernilai tinggi dengan keluasan yang besar kepada kroninya. Harus diingat, bagi tanah, misalnya di Bukit Cherakah, seseorang yang mendapat satu ekar tanah, walaupun tanpa membangunkannya, iaitu dengan menjual terus kepada pembeli, beliau boleh mendapat keuntungan RM200,000 untuk satu ekar. Bayangkan, kalau 50 ekar, bukankah sudah untung RM10 juta dengan mudah sekali.

Khir juga pada 17-18 April 2001 telah meluluskan permohonan untuk mengusahasil kayu balak di Kompatmen 78 Hutan Simpan Hulu Langat kepada Fungsi Mewah Sdn Bhd, yang mana pengarahnya adalah Pua Kim Seng, iaitu abang kepada Pua Kim An, kroninya yang mendapat projek jalan di Sekinchan bernilai RM92.5 juta. Pua Kim An juga mendapat 100 ekar tanah di Shah Alam.

Timbul beberapa persoalan, mengapa Khir boleh meluluskan kawasan balak seluas lebih 1,200 ekar di kawasan hutan simpan itu, tadahan hujan itu. Dan didapati permohonan Pua Kim Seng hanya memakan masa singkat, lebih kurang tiga bulan sebelum Exco meluluskannya.

Khir bukanlah MB terburuk. Dikalangan pemimpin Umno, beliau juga mengamalkan rasuah, salah guna kuasa bagi mengumpul kekayaan buat diri dan suku-sakat masing-masing. Khir juga di sponsor oleh Tycoon balak yang dimiliki oleh bangsa Cina,Tan Sri Tiong Hiew Kong melalui Ketua Pemuda Kapar Faizal Abdullah.

Hari ini Khir Toyo dan penasihatnya hebat memerangi Tan Sri Mohd Taib yang mengambil alih pucuk kepimpinan Negeri Selangor daripada beliau. Jika diukur daripada prestasi kedua mantan Menteri Besar Selangor ini, Tan Sri Mohd Taib adalah lebih baik jika prestasinya ketika memerintah Selangor cuma silapnya Tan Sri Mohd Taib terlibat dengan isu wang yang dibawa ke Australia. Semua manusia ada membuat kesilapan dan beliau telah pun dihukum kerana kesilapan itu. Walau bagaimanapun, prestasi Mohd Taib memajukan Selangor sememangnya tidak boleh dinafikan.

Jalan penyelesaian bagi menyelesaikan dan menutup mulut orang yang mengetahui segala rahsia ini hanyalah berkesan sekiranya beliau mempunyai kuasa yang lebih tinggi. Dan dengan itu, jawatan Ketua Pemuda Malaysialah yang harus beliau dapatkan pada pemilihan Agung parti Disember ini.

Memang diketahui Khir Toyo tidak boleh duduk semeja dengan Hishamuddin. Akan tetapi Khir Toyo juga tidak sehaluan dengan Khairy Jamaluddin. Malah beliau dikatakan menjadi kuda tunggangan kepada Mukhriz untuk memangkah Khairy.

Hishamuddin sudah menyatakan pengunduran beliau. Khir Toyo dan Mukhriz pula dari awal lagi sudah angkat tangan menawarkan diri. Semakin hampir tarikh mesyuarat akan diumumkan, semakin resah calon yang telah menawarkan diri. Khir kini sudahpun membimbit beg-beg penuh berisi duit ke hulu hilir bersamanya bagi memudahkannya menyelesaikan segala urusan 'sukar'. Malah bukan sahaja beg berisi duit yang dibimbit bersama, dikatakan juga Khir ada membawa bomoh jawa semasa berkempen. Benar atau tidak hanya Allah s.w.t yang mengetahui.

Khairy Jamaluddin pula bila lagi? Mesyuarat cawangan sudah hampir dan hanya menunggu masa untuk diumumkan tarikhnya bermula. Adakah Khairy akan masuk bertanding nanti, ataupun Khairy hanya sekadar mempertahankan jawatan yang disandangnya selama ini? Kenapa Khairy masih belum mengumumkan hasrat beliau? Atau adakah, masih menunggu signal daripada Najib sendiri?

Khir ini memang hanya mahu menang KP M'sia untuk menutup rekod buruknya di Selangor dan laporan terkini, Khir sedang memujuk Mukhriz untuk menarik diri dan bertanding Majlis Tertinggi. Mukhriz pula terkial-kial, kerana sambutan di akar umbi dingin walaupon Pak Lah sudah memberi tarikh pengunduran. Nampaknya, selepas Tun Mahathir keluar UMNO, rating si Mukhriz susut banyak dan sedang berjumpa dengan Sanusi Junid dan Aziz Samsuddin untuk membantunya ke MT ataupon kemana mana sahaja.

Kesimpulannya mahukah pemuda menerima seorang pemimpin yang berfikiran penyapu untuk menerajui sayap UMNO yang mempunyai ahli-ahli yang dinamik ini dan ke manakah arah pemuda yang mahu dibawa oleh Khir Toyo sekiranya beliau berjaya menerajui kepimpinan Ketua Pemuda UMNO ini.

27 comments:

Anonymous said...

memanglah jawa bangsa tak tau asal usul.khir toyol hang babi jawa.

azisirikit said...

Nama pendek Khir Toyo. Nama panjang Khinzir Toyol. Hahahaha... Nah ambik LUDAH aku ni.. Harap-(harap kamu dapat baca ni)

Anonymous said...

Dasar jawa keparat yang dikutip oleh Mamak Keling Botol. Tak sedar diri. Keje nak menipu je tokeh babi Selangor ni. Sama naik gak dengan yang tak reti cakap English tu. BPR pun buat ape dengan kes-kes tu. Ke Pengarah BPR plak nak kene tangkap macam Pengarah Imigresen. Makan Rasuah...

Anonymous said...

Khir Toyo memeng pandai berpidato, tetapi dia ni dasar penipu dan perasuah. Tanyalah orang di PKNS, MBPJ, MPSJ, MPPK atau mana mana majlis di selangor, dia ni memeng kaki mintak duit dan pow kedalam pocket sendiri. Isteri dia pon kaki rembat.

Ali Kelang

Anonymous said...

Memang betul, Khir toyo bawak 22 Ketua pEmuda dari selangor ke jakarta untuk 'entertain'.

Anonymous said...

aku makan tempe hr2 x jd hensem pun... memang betul la... jawa tempe ni kaki botox, kaki belit, x sedar diri.

Anonymous said...

Sapa Tun Zailani n Faizal Abdullah.. wak suparman kah, altraman kah, batman kah.. atau tempeman..

Anonymous said...

Bukan daaaaa.. cicakman la...

Anonymous said...

Khir was born on August 6, 1965 at Tali Air 2, Bt 4, Sungai Burung, Tanjung Karang, Selangor, the fifth child of a total of nine siblings. His father, Joyo Erodikromo, was an immigrant from Java, Indonesia while his mother, Siti Aminah Mohd Taib, is of Malay ethnicity.[1] [2][3] Erodikromo later adopted the name Toyo bin Erodikromo upon taking up Malaysian citizenship.[4]

His wife is Datin Seri Zahrah Kechik who was born at Matang Road, Taiping, Perak. They have three children.

DR GIGI said...

Mohd Khir Toyo received his primary and secondary education in his hometown of Sabak Bernam. He studied in Sekolah Menengah Dato Harun Tanjung Karang in the first five years of his secondary education followed by six months in Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Besar. Next, he was enrolled in a Basic Science course in Universiti Malaya. He went on to pursue a Bachelor of Dental Surgery in Universiti Malaya's Faculty of Dentistry from 1985 to 1989.
Hahaha Dental Surgery

Anonymous said...

Gigi aku sakitsebab semalam aku makan tempe byk sgt... wak tempe tolong cabutkan..

Anonymous said...

Corruption and bribery
Khir Toyo had been accused of corruption for approving a construction project which trespasses Bukit Cahaya Seri Alam in Shah Alam, a forest reserve.[3] To prove his innocence, Toyo had asked Anti-Corruption Agency of Malaysia to investigate the incident.[4] No answers were raised about the matter.

Anonymous said...

Zakaria Mat Deros illegal mansion
Zakaria Mat Deros, the Klang assemblyman (UMNO) in Selangor built his illegal mansion without any proper construction permit from the local government. He built the illegal mansion in an urban poor district in Klang which is supposed to be used for low-cost housing. Under the Selangor law, his illegal mansion should be seized and Zakaria should be prosecuted. However, Toyo has been criticised for forgiving Zakaria's mistake and did not take any action against Zakaria.[5] Zakaria died of a heart attack in his home on 11 March 2008 at about 1.30 am Malaysia time, although some say he committed suicide.[5]

Anonymous said...

Balkis Accounts Scandal
After the March 8 Malaysian General Elections, Wives of Selangor Assemblymen and MPs Welfare and Charity Organisation (Balkis) transferred out the RM9.9mil from its coffers a few days after the state fell to the Opposition. Khir Toyo said the money was “temporarily transferred” to the Association of Wives of Ministers and Deputy Ministers (Bakti). Defending the money transfer, then president Datin Seri Zahrah Kechik said she had the legal right because her husband Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo was still the caretaker Selangor Mentri Besar at that time. The state government, however, is questioning the transfer of the money and seeking legal advice. It has also asked the Registrar of Societies to put on hold the dissolution of Balkis.[6]

Auditors for the Wives of Selangor Assemblymen and MPs Welfare and Charity Organisation (Balkis) yesterday said the charity's accounts for 2007 were never audited or finalised, contrary to claims by Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo. [7]

Anonymous said...

Zero illegal home mission
It was a mission set by Khir Toyo himself to make Selangor 'zero squatters'.[1] Toyo has been criticised for approving housing project in squatters' area and forcing the residents to move out from their illegal homes. Some of the illegal homes had been built before independence in 1957. Most squatters are left homeless and received low compensation. The majority of the squatters are forced to rent or live in low-cost flats.[2]


[edit] Luxurious Exco Village
The Selangor State Government had spent an estimated RM40 million to built an “EXCO VILLAGE” which comprises 10 bungalows and a clubhouse in Section 7, Shah Alam exclusively for the use of Selangor executive councillors. State Opposition member questioned the rationale for the estimated RM40mil project of public funds .


[edit] Housing Project
Many of the land which belonging to state government is been sold for housing project during Khir Toyo admistration. Some of the land which suppose to be reserved land for jungle or garden. Among the land which been sold to developer is the Batu Tiga Speedway Circuit in Shah Alam which is the first circuit in Malaysia built in 1968.

Anonymous said...

1. ASSALAMUALAIKUM..! Terima kasih atas komen dan pendirian ikhlas YB Dato' Sri dengan Pelan Peralihan kuasa oleh Pak Lah kepada DS Mohd Najib.

2. Dato' Sri Mohd Najib tentunya berasa lega dan selesa dengan keterbukaan bosnya iaitu Pak Lah yang memberi sepenuh kepercayaan kepada beliau untuk mengambil alih tampuk pemerintahan negara dalam masa dua tahun dari sekarang. Ini satu jaminan politik yang berasaskan kepada sejarah peralihan kuasa dalam UMNO dan kerajaan yang sebelum ini juga dilakukan oleh Tun Dr Mahathir kepada Dato' Seri Abdullah pada 31 hb Oktober 2003.

3. Namun senario yang pada peralihan kuasa daripada Tun Dr M kepada Pak Lah pada tahun 2003 yang lalu adalah amat berbeza dengan apa yang ingin dilaksanakan oleh Pak Lah kepada DS Mohd Najib pada kali ini. Tun DrM sebenarnya telah mengejutkan ribuan perwakilan UMNO di perhimpunan Agong UMNO pada bulan Jun 2002 dengan mengisytiharkan perletakan jawatan. Beliau mengisytiharkan di dalam majlis rasmi perwakilan Agong UMNO, yang mana beliau menyerahkan kepada perwakilan untuk menerimanya secara sah di sisi Perlembagaan dan Peraturan UMNO. Namun demikian, semua MT UMNO pada ketika itu termasuk Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden dan Ketua kepada Ketiga-Tiga sayap UMNO telah merayu kepada TUN DRM agar beliau menarik semula perletakan jawatannya. Dewan hampir gamat dan gawat buat beberapa jam pada ketika itu untuk memujuk TUN DRM agar terus memimpin UMNO dan kerajaan.

4. Akhirnya, TUN DRM akur dengan kehendak MT UMNO dan perwakilan pada ketika itu untuk meneruskan kepimpinannya bagi membolehkan Pak Lah cukup bersedia untuk mengambilalih pucuk kepimpinan negara dan parti pada suatu tarikh yang sesuai, iaitu selepas selesai Persidangan OIC pada 31 Oktober 2003. Perletakan jawatan TUN DRM ditangguhkan atas sebab untuk membolehkan TUN DRM mengetuai persidangan OIC yang mana Malaysia telah terpilih sebagai tuan rumah dan Pengerusi pada persidangan tersebut. Kepakaran dan juga pengalaman TUN DRM amat diperlukan pada ketika itu. Pada prinsipnya TUN DRM ingin melepaskan jawatan serta merta pada mesyuarat perwakilan UMNO 2002 tersebut, tetapi dibantah oleh MT UMNO dan perwakilan UMNO.

5. Berlainan dengan senario peralihan kuasa yang dicadangkan oleh Pak Lah kepada DS Mod Najib pada kali ini. Ianya dilakukan di dalam majlis perjumpaan biasa dengan hanya Ketua-Ketua UMNO Bahagian dan juga Ketua-Ketua Sayap Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO. Ianya tidak dlakukan di dalam perhimpunan perwakilan tahunan UMNO. Jadi, pengumuman tersebut tidak dapat dijadikan sebagai suatu pengumuman yang rasmi yang dipersetujui oleh para perwakilan UMNO. Tambahan pula, dalam kenyataan yang dipetik dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 11 Julai 2008 , Pak Lah mengungkapkan dengan perkataan : " Saya bercadang untuk menyerahkan jawatan kepada DS Mohd Najib pada pertengahan tahun 2010". Ini cuma cadangan sahaja dan masih lagi belum suatu keputusan yang muktamad. Jangkamasa dua tahun adalah terlalu lama bagi proses peralihan kuasa.

6. Kenapa terlalu lama sangat untuk melatih DS Mohd Najib..? Bukankah beliau sudah hampir 5 tahun berpengalaman memegang jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri. Sama juga dengan Pak Lah dulu, pegang jawatan TPM pada tahun 1999 dan dilantik PM pada tahun 2003, iaitu dalam jarak masa hampir 4 tahun lebih. Apakah DS Mohd Najib akan selesa dan bersabar dengan penantian selama dua tahun ini..? Pada pandangan saya, Pak Lah sebaik-baiknya mengumumkan bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatan Presiden UMNO pada bulan Disember ini dan menyerahkan kepada ahli-ahli perwakilan UMNO di cawangan dan bahagian seluruh negara untuk menentukan siapakah penggantinya sebagai Presiden UMNO melalui proses demokrasi dalam UMNO. Dalam masa yang sama memberi sokongan penuh kepada DS Mohd najib sebagai calon Presiden bagi menggantikannya. Barulah ianya dapat memperkukuhkan UMNO menerusi suara akar umbi dan kehendak rasmi parti.

7. Seperkara lagi, harus diingat bahawa MT UMNO telah mengedarkan buku Kod Etika Ahli UMNO kepada Ketua-Ketua cawangan UMNO di seluruh negara mulai awal Julai 2008 baru-baru ini. Cuba lihat Teks Tataetika Ahli UMNO yang telah saya salin semula untuk paparan saudara sekalian di laman blog saya ini (Rujuk di bawah artikel ini nanti ). Perkara 5.1 dalam Tataetika Ahli UMNO menjelaskan :

"5.1 Rasuah / Sogokan Politik : 5.1.1 menyalahgunakan apa jua kuasa secara langsung atau tidak langsung dengan sendiri atau melalui mana-mana orang lain bagi pihaknya.... Contoh : (a) menggunakan kedudukan atau kuasanya secara salah dengan membuat janji-janji memberi pangkat, anugerah / gelaran, peluang perniagaan, bagi mendapatkan undi "

8. Lihat pula Perkara 11 ( Hukuman ) : " Mana-mana Ahli yang didapati bersalah melanggar Tataetika Ahli UMNO ini bolehlah dikenakan mana-mana hukuman seperti yang termaktub di dalam Fasal 20.9 Perlembagaan UMNO ".

9. Fasal 20.9: Perlembagaan UMNO pula menjelaskan : "mana-mana ahli yang melanggar peruntukan Perlembagan ini atau Tataetika Ahli UMNO boleh dikenakan mana-mana hukuman yang tersebut di bawah : -
(a) Diberi amaran;
(b) Digantung hak-haknya dalam parti;
(c) Dilarang daripada bertanding bagi mana-mana jawatan dalam parti ataupun sebagai calon dalam
Pilihan Raya Negeri atau Umum bagi mana-mana tempoh yang ditentukan oleh Majlis tertinggi;
(d) Dipecat daripada parti;
(e) Dikenakan lain-lain hukuman yang difikirkan wajar dan selaras dengan Perlembagaan ini.

10. Apakah pengumuman Pak Lah untuk memberikan jawatan Perdana Menteri dan juga Presiden UMNO kepada DS Mohd Najib menjelang pemilihan UMNO nanti boleh dikategorikan sebagai suatu rasuah/ sogokan politik. Kalau semua yang membaca tulisan saya ini berpendapat bahawa ianya satu rasuah/sogokan politik yang dilakukan oleh Pak Lah kepada Timbalannya DS Mohd Najib agar timbalannya tidak menetangnya untuk jawatan Presiden UMNO, maka apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO yang turut hadir di majlis berkenaan. Kalau ianya tidak termasuk ke dalam kategori rasuah /sogokan politik, maka apa perlunya diadakan Kod Tataetika Ahli UMNO. Adakah Kod Etika tersebut hanya dikuatkuasakan kepada ahli-ahli ikan bilis di peringkat cawangan dan bahagian sahaja..? Terserahlah kepada pembaca dan juga pemimpin-pemimpin UMNO sekalian untuk menilainya.

11. Apa akan terjadi dengan Pelan Peralihan Kuasa yang dijanjikan oleh Pak Lah kepada DS Mohd Najib sekiranya Tg. Razaleigh Hamzah berganding bahu dengan Tan Sri Muhyidin Yasin untuk pertandingan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan bulan Disember nanti. Katakanlah Tengku Razaleigh (KULI) akan mendapat cukup kuota pencalonan dan sewaktu pemilihan nanti akan terpilih sebagai Presiden UMNO yang baru. Jangan pandang mudah dengan kemampuan KULI dan jangan kita beranggapan bahawa Tan Sri Muhyidin tak akan bergabung dengan KULI. Dalam politik, semuanya boleh berlaku.

12. Kita kena ingat dan insaf semula bahawa dalam PRU-12 tempohari telah berlaku tsunami besar dalam politik pilihanraya di Selangor, Perak, P.Pinang Kedah dan sebahagian kawasan di N. Sembilan dan Melaka. Saya yakin dan optimis bahawa ahli-ahli dan perwakilan UMNO di mesyuarat Agong Cawangan, Bahagian dan juga di peringkat pusat nanti akan dilanda satu lagi tsunami politik. Kali ini mungkin lebih dahsyat dan tidak dijangka oleh sesiapa yang leka dan lalai. KENAPA...TAK PERCAYA KE..?

Anonymous said...

Saya nak beri pendapat mengenai debat yg telah diadakan malam ni.antara DSAI
dan DAS...

Apabila kenaikan minyak negara dipolitikkan
pelbagai teori & retorik muncul dalam pendebatan tersebut
untuk kepentingan politik sahaja.

Penurunan harga minyak yg DSAI sarankan,adalah tindakan popular.Seperti mana negeri
yg telah PR perintah dengan memberi
air percuma contohnya..Sebagai rakyat pasti suatu rahmat...dalam
masa yang sama adakah rakyat perihatin terhadap kekangan yg kerajaan tanggung,apabila hasil negara/negeri berkurangan tanpa ada resolusi yg kukuh untuk mencari sumber lain untuk menampong kekurangan hasil negara/negeri.
(YG MENERIMA TAK BERSYUKUR YG MEMBERI TAK IKHLAS)

CUba kita renungan, untuk jangka panjang pembangunan negara bagaimana jika sumber yg kita ada sekarang dari hasil keuntungan petronas dari sumber minyak sahaja
tidak ada lagi.Kepada generasi selepas kita bagaimana dan adilkah kita atas kebejatan dan kerakusan kita,cucu-cicit kita terpaksa menanggung beban.

Justeru itu kerajaan yg memerintah sekarang perlu bijak mengunakan hasil ini dengan berhemat dan berjimat sambil itu keuntungan PETRONAS sebahagiannya dilaburkan semula di dalam industri hiliran serta pelaburan diluar negara.

Dengan kerajaan menaikkan harga minyak dapatlah mengurangkan defisit negara,wang subsidi dapat dijimatkan serta dapat diguna untuk
hal-hal yg lebih penting seperti menaikkan taraf hidup rakyat miskin/golongan sasar.





KIta harus sedar hasil dari PETRONAS sekarang semakin nipis dan mengecut.BILa negara menjadi pengimpot minyak sepenuhnya adakah subsidi yg diberi akan dimansuhkan?
JIka dimansuhkan adakah rakyat sudah bersedia untuk mengubah cara hidup mereka.
Selama ini rakyat tidak peka untuk memahami agenda tadbir urus ekonomi sesebuah negara seperti malaysia yang unik ini.

Persepsi majoriti rakyat mentalitinya adalah wang/
hasil negara adalah untuk rakyat.
Walaupun kerajaan telah menjadikan negara dari negara pertanian kepada negara perindustrian. Segala banyak pembangunan, rakyat tidak memandang itu sebahagian sumbangan
dan tanggungjawab negara kepada rakyat. Pemimpin dan agensi kerajaan yg telah bertungkus-lumus untuk memberi kesejahteraan keseluruhan dipandang serong.

Sekarang masanya sebelum terlewat untuk belajar mensyukuri rakmat
apa yang telah diberi...berubahah menjadi warga prihatin serta mencari peluang memajukan diri atas
kaki sendiri.....
SAya beri kredit kpd DAS...100%

Anonymous said...

Rakyat adalah umpama sarang tebuan kalau kau jolok buruk padahnya. Sebelum dollah jadi pm, sarang tebuan tak penah dijolok. takda sapa nak ambik peduli sapa liwat sapa. Tapi bila sarang tebuan kau dah jolok, bermakna riwayat umno pasti tamat. Sarang tebuan paling bahaya sekarang adalah cina dan india yg jadi komuniti pengundi terbesar BN. SIAPA UMNO TANPA MCA DAN MIC???? sekarang diorg dah keluar beramai2 dari MCA dan MIC. Yg tinggal hanya suku org melayu yg masih jadi lembu cangkuk hidung UMNO. Aku tgk sekarang lembu2 UMNO ni je yg lantang bercakap dan mengelabah tapi lembu2 MCA dan MIC tak banyak bercakap. jadi soalannya di sini: SIAPA UMNO TANPA MCA DAN MIC????

Sedar diri sikit yg kedua dua sarang tebuan (cina dan india) ini dah rosak dan takkan lagi bernaung didahan pokok yg lama sebaliknya mencari dahan pokok baru untuk buat sarang. Yg paling mengerikan, sarang tebuan melayu pun dah rosak teruk dan keluar beramai2 buat sarang lain. jadi apa yg tinggal? YG TINGGAL CUMA LEMBU2 YG MASIH BERTEDUH BAWAH POHON YG DAH REPUT.

Anonymous said...

memang akar umbi mahukan kepimpinan yang baru. namun adakah ketua bahagian berani mengambil risiko itu.
kebanyakkan ketua bahagian lebih menjaga kepentingan mereka dari ahli.
bila diajukan soalan ini sebelum mereka menang, memang cakapnya berapi bagaikan boleh membakar bumi.
tapi bila dah dah menang dan memegang tampok, semua dilupakan.
sedangkan belum menang bertanding lagi ketua bahagian dah takut nk bersuara, apatah lagi kalau dah menang. jadi YES BOSS je la.
kebanyakkan yg berani bersuara pada perjumpaan dgn PM di PWTC tempoh hari hanyalah ahli akar umbi dan ketua2 cawangan.
bukan ketua bahagian yg berani bersuara begitu.
dan diharap andai DS menang dan menjadi KP malaysia, jangan ler diulang perbuatan KP lama.
berani buat mesti berani tanggung.
baru kena usik sikit, dh mohon maaf pada komponen lain.
pemimpin pemuda mesti lantang dan berani, barulah pemuda2 memberi sokongan penuh.
kalau Dato Hisayam tak tarik balik dan memohon maaf peristiwa mencium keris itu, mungkin sampai sekarang ramai lagi yg menghormati dia.
kita tak mahu pemimpin muda jadi bacul macam ni.
datuk dia pejuang, bapa dia pejuang, dia????????
penakut

Anonymous said...

APA YANG BOLEH DIPELAJARI DARIPADA KJ ?
Julai 10, 2008 oleh antikhairy

Elok kalau dapat dirujuk petikan dari artikel di bawah dulu………….

Tidak bermaksud untuk menghuraikannya dengan panjang lebar. Semua dah muak dengan senario politik hari ini. Bercelaru . Haru biru. Porak peranda.

Cuma, sedikit ulasan sahaja

Bukan juga bermaksud untuk menyanjung KJ. Sebenarnya, oleh kerana promosi terlalu hebat, sejak 3,4 tahun kebelakangan ini, terhadapnya, maka nampak seolah-olah lulusan Oxford ini, begitu gah di persada politik negara. Ini adalah ekoran penempatan orang-orang Pak Lah di hampir semua media utama negara. Maka sudah tentulah nampak sangat hebat budak ni.

Betul ke beliau sangat hebat? Pendapat pro dan kontra, tak dapat lah nak dielakkan, demokrasi katakan.

AHLI STRATEGIS?

Sebelum dan semasa PRU-12 lalu, boleh dikatakan hampir semua orang-orang UMNO setuju, iaitu beliau adalah penentu, samada dicalon atau tidak, pendek kata, kata pemutus.

Hasilnya, nyaris-nyaris UMNO/BN bungkus, kerana salah nasihatnya dan akalnya pendek .Tetapi kerana kecekapan dalam menipu, yang diwarisi dari kepimpinan terdahulu, dan menipu bukan satu kesalahan dalam parti UMNO, malah ia merupakan satu kewajaran, terselamatlah sekejap.

Hampir tidak ada pemimpin UMNO yang tidak mengutuk, memaki hamun, mencela dan menyalahkannya, kerana kekalahan UMNO/BN di 4 negeri, termasuk Kelantan. Begitu juga kegagalan mengekalkan majoriti dua per tiga di Parlimen,adalah gara-gara campur tangan menantu PM ini.

Rumusannya, KJ. bukanlah seorang yang cekap dalam mentadbir sesuatu ke arah kebaikan, atau mencipta sesuatu yang ke arah bermanfaat. Untuk menghancurkanya mungkin boleh diserahkan kepada beliau.

Seperti, kes ECM Libra, Telekom, Pantai Medical dan lain-lain, kerjanya menghabiskan apa yang dah ada, serah kat dia saja. Tetapi, untuk menambah yang sikit supaya jadi banyak, tolong jangan bagi kat dia, ATAU untuk membaiki apa yang rosak tak usah sekali-kali serah kepadanya.

Ini kerja budak nakal, yang duduk di tingkat 4 tu.

NATIJAHNYA

Beliau mungkin boleh dikatogerikan sebagai PEROSAK. Iaitu untuk menimbulkan kerosakan kepada sesorang, sesuatu organisasi, parti politik, syarikat dan lain-lain.

Ini pernah diungkapkannya sedikit waktu dahulu, ketika demam PRU-12, beliau mendakwa tugasnya adalah untuk merosakkan pembangkang. Walaubagaimanapun, seperti yang selalu disebut, perancangan beliau tidaklah sehebat perancangan Allah. UMNO/BN terlungkup juga, sebahagiannya hasil kerja tangannya.

Itulah kemahirannya, seperti yang dibangga-banggakannya.

DS NAJIB, DAN NASIB BUAH T ANGAN LIWATNYA

Beberapa hipotesis mungkin boleh dikeluarkan di sini, betul atau tidak tak tau lah ;

i. Ramai mempercayai, projek ini dikendalikan oleh DS Najib

ii. DS Najib, telah diberikan nasihat yang salah oleh orang-orangnya, atau think tanknya, mengenai strategi liwat 2 DSAI

iii. KJ, telah berjaya menyelinap masuk ke dalam team DS Najib, yang kononnya bagi membantu memudah dan mempercepatkan perlaksanaan projek ini

iv. Tujuan sebenarnya ialah, untuk melumpuhkan DS Najib, yang tidak ada pilihan kedua lagi, maka terpaksa bertanding dalam perhimpunan agng UMNO disember nanti, menentang bapa mertuanya, walaupun kononnya ada pelan peralihan kuasa.

v. Maknanya, untuk menyelamatkan bapa mertuanya pada kedudukan yang selamat, bermaksud dirinya juga akan selamat sebagai Ketua Pemuda. Tidak mungkin dan sudah agak sukar untuk Khir atau Mukhriz meneruskan hajatnya, kalaulah difikirkan apa yang berlaku pada najib, sungguh ngilu dan memalukan.

vi. Khir dan Mukhriz terpaksa memikirkan banyak kali, tak tau lah berapa kali, kena tanya dia orang lah

Dr M Ada usaha bersepadu jatuhkan Najib
Um 08072008 selasaKUALA LUMPUR 7 Julai - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, pelbagai tuduhan liar terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini menunjukkan terdapat usaha bersepadu untuk menjatuhkannya dalam dunia politik.

Menurutnya, beliau tidak mengetahui punca di sebalik komplot terhadap Timbalan Perdana Menteri itu tetapi percaya terdapat beberapa pihak terlibat.

”Bukan sahaja Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, terdapat seorang lagi dan lain- lain.
”Tentu ada dalang di sebalik keadaan sebegini yang bertujuan untuk menjatuhkan Najib. Terdapat usaha bersepadu menentang Najib. Saya tidak tahu kenapa,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis perasmian Kumpulan Tokoh-Tokoh Terkemuka (EPG) Malaysia dan Indonesia di sini hari ini.
Ditanya mengapa Anwar membuat ’serangan’ terhadap Najib, Dr. Mahathir menjelaskan, beliau tidak mengetahui puncanya.
”Saya tidak tahu kenapa beliau (Anwar) menentang Najib. Setahu saya, Najib tidak melaporkan tingkah lakunya (Anwar), tetapi beliau telah menyerang Najib.
”Mungkin dia berasa Najib menghalangnya daripada menjadi Perdana Menteri,” kata Dr. Mahathir.
Mengenai kemungkinan Anwar menyertai UMNO, Dr. Mahathir menolaknya sambil menyatakan Anwar tidak mungkin berbuat demikian.
Ditanya sama ada Najib patut membersihkan namanya yang dicemari pelbagai persepsi negatif, Dr. Mahathir berkata: ”Tuduhan terhadap beliau adalah desas-desus semata-mata. Tiada bukti. Dia hanya bercakap dia membuat ini dan itu. Orang lain kata ini dan itu. Tetapi anda perlu memberikan bukti. Bukan hanya kata saya dengar orang lain cerita dan anggapnya sebagai bukti. Itu bukan bukti,” katanya.

http://tuntelanai.blogspot.com/2007/11/khir-toyo-lebih-yahudi-daripada-yahudi.html said...

khir toyo lebih yahudi daripada yahudi.

Mohd Khir Toyo [TOYOL] merupakan Menteri Besar paling ‘dajal’ yang berjaya dilahirkan oleh UMNO. Perangainya lebih bersifat binatang dan lebih sesuai untuk dipanggil MB Iblis durjana. Beliau salah seorang pemimpin bergelumang dengan amalan rasuah seperti berkali-kali dibangkitkan dan buat laporan polis oleh Ahmad Lutfi Othman dan Azmin Ali [Naib Presiden PKR]. Namun, disebabkan UMNO yang berkuasa, maka dengan kuasa tersebut Khir Iblis [pinjam kata-kata Abdullah Ahmad Badawi kepada Tun Mahathir Mohamad] ini dibebaskan daripada segala tuduhan rasuah, walaupun berbakul-bakul bukti yang dibawa oleh kedua-dua orang ini.




Perangai Iblis Khir TOYOL [perhati betul-betul muka sidajal ini-muka sebiji macam Syaitan Toyol] ini ada tiga versi. Pertama, Khir TOYOL suka sangat meruntuh dan memusnahkan rumah-rumah setinggan yang terdapat di seluruh Selangor. Hobi beliau suka melihat rakyat sengsara, lebih-lebih lagi penyokong UMNO/BN kerana golongan ini setiap kali pilihanraya, mereka tetap memberi undi kepada wakil-wakil UMNO/BN yang kurop. Saya tidak ada jawapan terhadap persoalan ini. Mungkinkan otak golongan ini sudah biul [gila] yang sudah tidak mampu berfikir lagi?


Kedua, Khir TOYOL Iblis ini tidak suka membenarkan rakyat Selangor memperdalamkan ilmu agama seperti yang diajar oleh al-Quran dan al-Hadith. Si Iblis ini akan menggunakan berbagai kaedah dan pada kebiasaannya beliau memperkudakan pasukan polis, Jabatan Iblis Selangor [JAIS] dan pihak berkuasa tempatan menghalang, mencegah, menceroboh dan menangkap rakyat dan Tok Guru yang mengajar tentang Islam sebenar.


Khir TOYOL Iblis lebih suka rakyat Selangor bernabikan Presiden UMNO dan yang juga Perdana Menteri Malaysia pengasas ajaran Islam yang ada had dan harinya. Ajaran Islam yang dibawa oleh Presiden dan PM Malaysia adalah sesat lagi menyesatkan serta bertentangan dengan Islam yang diturunkan oleh Allah s.w.t kepada ummat manusia melalui pengantaranya Nabi Mohammad s.a.w. Contohnya, Islam yang dibawa oleh Nabi Mohammad s.a.w melarang seseorang lelaki bersentohan dengan wanita yang bukan muhrimnya. Tetapi dalam konteks, Islam yang ada had dan harinya, persentohan ini dibenarkan. Para pemimpin UMNO dibolehkan, termasuk Imam Besarnya boleh memegang dan menepuk-nepuk bahu wanita bukan muhrimnya seolah-olah macam padri kristain yang menentang perkahwinan, tetapi pada masa yang sama mereka gilakan seks.


Ajaran Islam sebenar, haram dan berdosa besar sekiranya sesorang pemimpin itu melahap harta rakyat, membazir wang rakyat sesuka hati dan melaksanakan sistem pembahagian kekayaannegara secara tidak adil. Golongan tertentu sahaja mendapat keistemewaan [golongan UMNOPUTRA], manakala golongan lain diketepikan. Pemimpin juga dilarang oleh Islam sebenar mengadaikan amanah yang diberikan oleh rakyat. Pemimpn tidak boleh amalkan rasuah, mengunakan kedudukan mencari kekayaan peribadi dan menjaga periuk nasi keluarga dan kroni sahaja, pemimpin perlu jaga kebajikan [periuk nasi] rakyat yang dipimpin tanpa memilih bangsa dan agama serta warna kulit. Contohnya, ADUN Pelabuhan Klang, Zakaria Mat Derus, perhatikan wajahnya betul-betul. Wajahnyan tidak ubah seperti seekur 'BABI' tua yang tunggu hendak mampus. Lihat istana Zakaria si muka babi ini. Terlalu mewah.Dulu muka babi ini miskin papa kedana. Bekerja sebagai penjaga pintu pagar keretapi, tetapi apabila masuk UMNO pegang jawatan ada kuasa boleh rasuah sana-sini, gunakan kedudukan cari kekayaan peribadi. Kehidupan beliau dan keluarganya macam binatang, tidak kira haram-halal dalam mencari kekayaan duniawi ini.


Ketiga, Khir Toyol Iblis ini suka dan sudah menjadi hobi tetapnya merobohkan surau dan masjid yang ingkar tidak mahu mengajar dan mengamalkan ajaran Islam Hadhari yang ada had dan harinya seperti dalam berpakaiannya contohnya. Islam sebenar menyeru ummatnya [lelaki dan juga wanita] agar berpakaian menutup aurat, tetapi ajaran yang dibawa oleh Islam yang ada had dan harinya ini sebaliknya. Tengoklah Jean Abdullah isteri Imam pengasas ajaran Islam ini sebagai idola rakyat. Jadi surau dan masjid yang mengajar yang haq dan menghapuskan kebathilan mesti dimusnahkan.


Khir TOYOL Iblis macam harimau lapar menerkan rakyat di rumah-rumah setinggan. Terbaru di Kampung Rimba Jaya. Lihat laporan yang dibawa oleh Malaysiakini.com dan UMNO-Reform:

Anonymous said...

"Ramai yang berpindah untuk tinggal bersama rakan dan saudara mara. Kami terpaksa tinggal di sini kerana kami tiada tempat hendak pergi," kata Mudzakir Mustapar, salah seorang penduduk Kampung Rimba Jaya yang rumah mereka dirobohkan oleh Majlis Bandaraya Shah Alam kelmarin.


Beliau bersama isteri serta empat orang anaknya, termasuk seorang bayi berusia tujuh bulan, terpaksa tinggal dalam pondok yang diperbuat daripada sisa-sisa kayu daripada rumah-rumah yang dirobohkan di situ.



Sebelum ini, Mustapar, 37, tinggal di Kampung Rimba Jaya sejak tahun 1980, dan punca sumber pencariannya adalah daripada kerja-kerja kimpalan di belakang rumahnya. Mudzakir mendakwa hampir keseluruhan barangan milik keluarganya musnah ketika MBSA menjalankan operasi merobohkan rumah-rumah di situ, termasuk sebuah bot yang digunakannya untuk menangkap ikan pada hujung minggu bagi menambah sumber pendapatannya.


“Hari Raya baru seminggu berlalu. Saya tidak faham mengapa kerajaan membiarkan semua ini berlaku," katanya dalam nada kesal.


Tidak mampu berpindah


Sebuah lagi keluarga yang tidak mahu memberitahu nama mereka, berkata mereka telah membeli tiga khemah semalam.


Mereka berharap akan menerima pampasan dari pemaju kawasan tersebut atau dari kerajaan kerana mereka tidak mampu untuk berpindah keluar dari situ. Ketua kampung, Mohd Yassin Hashim, 62, juga mengambil keputusan untuk terus tinggal di Kampung Rimba Jaya.


Anak-anak dan isterinya telahpun berpindah ke tempat lain, tetapi Mohd Yassin tetap berkeras mahu terus tinggal di tengah-tengah runtuhan rumah di situ. “Di sinilah tempat say atinggal sejak 30 tahun yan glalu dan di sini jugalah saya akan menghembuskan nafas saya yang terakhir," kata Mohd Yassin.


Keputusan mahkamah


Seperti penduduk yang lain, rumah Mohd Yassin musnah sama sekali. Yang tinggal hanyalah beberapa pakaian, kerusi dan beg yang mengandungi dokumen-dokumen penting. Beliau juga menggunakan menggunakan bendera Barisan Nasional yang disambung bersama, sebagai sempadan tanah rumahnya yang telah dirobohkan itu.


Nasib penduduk-penduduk lain kampung Kampung Rimba Jaya tidak diketahui. Mohd Yassin mendakwa, penduduk di situ tidak ditawarkan tempat tinggal sementara atau ditawarkan membeli rumah kos rendah di mana-mana kawasan.


Penduduk Kampung Rimba Jaya telah mencuba menghalang sejak bertahun-tahun lamanya usaha untuk mengusirkan mereka melalui mahkamah. Mereka mencabar penggunaan Ordinan Darurat untuk mengusir mereka dari situ. Mereka membawa kes itu hingga ke Mahkamah Persekutuan, dan mereka kalah dalam kes tersebut.

Anonymous said...

KHIR TOYOL MENGGANAS LAGI
UMNO-Reform : http://www.umno-reform.com/


Khir Toyo, mengganas sekali lagi. Menteri Besar ini akan menjadi onar dalam UMNO [juga dalam bangsa Melayu]. Kampung Rimba Jaya, Hulu Kelang , Berembang dan banyak lagi. Bulan Syawal adalah bulan untuk dia meruntuhkan. Beliau harus dipindahkan. Beliau tidak mempedulikan langsung kemanusiaan. Jangan sampai kita ada yang melabelkan beliau “binatang kemajuan”. Mungkin, Mungkin sesuai BINATANG KEMAJUAN INI tidak mempedulikan soal kemanusiaan. Kita perlu mendesak UMNO untuk menghalau orang seperti ini dari menjawat jawatan MB Selangor.


Saksikan klip video ini : http://videos.thestar.com.my/default.aspx?vid=584


Kasihan amat malang nasib mu penduduk-penduduk Kampung Rimba Jaya, sewaktu anak-anak kamu semua sedang hebat study mahu menduduki peperiksaan, sewaktu Syawal masih belum reda dan Deepavali menjelang tiba, Selangor yang di terajui oleh Menteri Besar Khir Toyol berperangai macam IBLIS-yang nyata musuh kemasyarakatan merobohkan kampung ini. Tidak boleh ditangguhkan lagi dan tidak boleh berkompromi, yang penting kononnya pembangunan. Pembangunan yang hanya bermakna bagi segelintir mereka sahaja[untuk taukeh-taukeh yang berkemampuan menghulurkan jutaan ringgit sebagai komisen]


Kalaulah anda semua orang yang beriman pada Allah dan RasulNya serta kamu semua mempunyai otak untuk berfikir [bukan orang gila seperti yang disangkakan] sudah tentu kamu, saudara-mara kamu dan seluruh sahabat-handai kamu berpakat beramai-ramai memberi jalan secara sopan kepada UMNO supaya keluar secara aman dan beradap daripada lingkaran kuasa pada pilihanraya ke-12 nanti.


Berjihadlah saudara-saudara ku sekelian, tidak perlu bawa senjata, hanya sebatang pensil-tolak UMNO/BN dalam PRU ke-12 nanti.


Ada banyak bahan yang baru diup-datekan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi: http://demang.blogmas.com/


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

ReeWoo said...

Kalau memang dah tak suka tu memang kena banyak nama-nama yang kurang enak.
Tapi isu Sdra. Khir Toyo ni memang ada juga yang betulnya.
Dan yang paling menghairankan lagi tiada siasatan lanjutan, diam je terus kes-kes dia kan.

Anonymous said...

aku ingtkan td khairy... kenapa pulak nak burukkan kery... rupa2nya aku tersalah baca... khir rupanya...aku tergelak sorang-sorang tadi... hehehe hentikan la sakai... tepi la berambus...

raja emma

abe MIE said...

Apa yang abe MIE hendak beritahu ialah seorang sahabat katakan bernama 'A' memberitahu yang Anwar nie memang suka MELIWAT SEJAK DI UNIVERSITI MALAYA lagi. Tapi pada masa itu siapa yang hendak percaya? Abe MIE bertanyakan kepada si A, kenapa dia boleh kata sedemikian sedangkan dahulu jenayah liwat, rakyat Malaysia masih tidak tahu apa-apa!!!


Hanya Allah saja yang tahu kebenaran. Pening dengan Anwar sekarang. Sokongan Keling yang pintar dan ingin menjadi YB nanti menyebabkan masalah ini menjadi sebenar-benar masalah dikala tiada pelaburan ke Malaysia dan perbehentian kerja berleluasa.

pkrpasdap.blogspot.com

Anonymous said...

Apa cita ni abg mie ?? org cita tempe kau cita liwat!!! hey g mampus la ngan kau punya PKR tu. Parti Khinzir Rakyat.

Aku rasa kau tersalah kandang la.. sini, sini bukan kandang orang liwat orang!!! sini kandang Jawa tempe la!! bla la..

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP