PERALIHAN KUASA: ALASAN MUHYIDDIN DAN KU LI SUDAH DIJANGKA - Malaysiakini

Monday, July 14, 2008

Oleh Mahfir Sabtu

Setelah Pak Lah umumkan akan menyerah kuasa Presiden UMNO dan Perdana Menteri kepada timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak pada pertengahan tahun 2010, memang pun sudah dijangka Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tengku Razaleigh Hamzah tidak akan setuju dengan keputusan muktamad dari Presiden UMNO itu.

Muhyiddin kata ia terlalu lama dan Ku Li pula kata satu langkah yang silap. Memang itulah sebenarnya yang tersirat dalam hati dua jaguh yang sedang berhempas pulas untuk menunaikan hasrat yang terpendam dalam diri masing-masing untuk jadi perdana menteri.

Mereka bukannya tidak boleh menerima Pak Lah sahaja, tetapi mereka berdua juga tidak sanggup melihat Najib dinamakan bakal menjadi Perdana Menteri Malaysia selepas Pak Lah. Mereka berdua ini ingat merekalah yang layak, bukan Najib.

Kasihan Najib mempunyai anggota bawahannya yang sedemikian rupa. Nescaya Muhyiddin terutamanya akan menggunakan apa saja cara untuk mendapatkan pencalonan dari akar umbi memintas Najib dengan cara melawan jawatan presiden Disember ini.

Tidak kurang Tengku Razaleigh juga akan meneruskan kempen untuk mendapatkan calon hingga layak melawan Pak Lah. Mereka berdua tidak akan memberi kerjasama kepada Najib kerana yang penting ialah mereka mahu menjadi ketua kepada Najib supaya mudah sahaja mereka kepak Najib apabila mereka berkuasa nanti.

Bagi orang menunggu, memanglah dua tahun itu satu tempoh yang bagaikan 100 tahun. Bagi yang sabar dan tidak kisah, dua tahun itu hanya sekelip mata sahaja. Kejam celik, kejam celik dah sampai bulan Jun 2010. Itulah kelebihan orang sabar. Namun semua ini tidak akan berlaku kerana sifat haloba, gopoh dan tidak bersyukur adalah senjata mereka menjadi perebut justeru hilang pertimbangan, hilang kesetiaan dan hilang hormat.

Sepertimana kata Muhyiddin dalam kenyataannya terhadap peralihan kuasa ini, beliau masih mengharapkan pandangan setiap ahli UMNO yang mewakili peringkat cawangan dan bahagian membuat keputusan kerana beliau percaya ahli UMNO ada kemahuan, ada aspirasi dan mereka ada harapan.

Ayat ini adalah ayat mengharapkan perwakilan tidak mengundi Pak Lah dan Najib supaya memudahkan laluannya untuk menjadi presiden terlaksana. Begitulah busuknya hati Muhyiddin yang sepatutnya selesa dengan kedudukannya sebagai menteri senior dalam heraiki parti.
Tengku Razaleigh sememangnya sudah menanam cita-cita lebih awal dari Muhyiddin untuk menjadi perdana menteri.

Dan kali ini adalah ikhtiar dan peluang terakhir untuk beliau berjuang ke arah itu untuk melawan jawatan presiden. Beliau telah gagal melawan Mahathir dulu dan sekarang ini cubaannya terhadap Pak Lah pula.

Percayalah bahawa kalau Ku Li tidak dapat jadi Presiden UMNO dalam pemilihan akan datang, beliau akan terus pencen dan menjadi 'ahli hantu' mengecam siapa saja menjadi perdana menteri. Kalau masih Pak Lah, dia akan terus kritik Pak Lah. Kalau Najib jadi perdana menteri, pasti dia akan kutuk Najib. Begitulah juga kalau ditakdirkan Muhyiddn jadi perdana menteri, dia akan bedal Muyiddin kerana dalam dirinya, dia percaya dialah paling layak.

Mentang-mentanglah Ku Li dari kalangan kerabat di raja, beliau terus menyatakan apa yang Pak Lah umumkan mengenai peralihan kuasa akan berlaku pada pertengahan tahun 2010 adalah satu langkah yang silap kerana tidak mendapatkan restu Yang DiPertuan Agong terlebih dahulu seperti tercatat dalam perlembagaan.

Perkara itu semua orang tahu. Kenyataannya, Pak Lah belum lagi melantik Najib secara rasmi. Itu adalah dalam perancangan peralihan. Untuk Najib benar-benar jadi perdana menteri semestilah diperkenan Yang DiPertuan Agong terlebih dahulu. Malah untuk menjadi Timbalan Presiden UMNO pun Najib perlu mendapat pencalonan yang cukup baru boleh pertahankan jawatannya sekarang.

Inilah caranya Ku Li cuba menunjukkan kepada rakyat bahawa dia orang cerdik. Atau mungkin mengharapkan ahli UMNO akan yakin dengan cakapnya apabila mengaitkan Yang DiPertuan Agong kerana beliau adalah dari kalangan kerabat DiRaja yang mempunyai hubungan baik dengan Yang DiPertuan Agong.

Naluri ahli UMNO dan seluruh rakyat Malaysia hari ini sebenarnya mahu melihat transisi peralihan kuasa yang kemas dan teratur, tanpa perlu desak mendesak, perli memerli dan kutuk mengutuk semata-mata untuk mengejar jawatan. Seluruh rakyat mahukan satu suasana politik yang tenang terutama dari UMNO yang sedang menerajui kerajaan Barisan Naisonal yang cukup banyak kerja untuk dilakukan menjelang bukan sahaja pada 2010, tetapi juga untuk mencapai Wawasan 2020 dengan jayanya untuk Mahathir sebagai penciptanya.

5 comments:

Anonymous said...

I read your blog and almost all your comments are biased against Muhiydin and Tengku Razaliegh. Bear in mind, these are all your personal view and maynot reflect the real scenario/situation. Are you a selective tool by a certain people for their political agenda ?

Anonymous said...

KuLi and Muhyiddin now are getting more vocal about Pak Lah's decision. In a way, it's highlighting themselves to others that they are capable to be the next PM.
For that of course they will be criticizing Pak Lah's every move.
Everyone is trying their best to reach for the golden position.

Anonymous said...

We are the people of Malaysia that is sick of the politicking and the lack of work of the chosens MP's or Cabinet member or any politician out there trying to make a move without the right motive or goodwill for the people. We will expose and share our intel whether grassroots or underground or stress test thier intentions.

Muhyiddin has done nothing as a minister or Chief minister in Johor. As VP of UMNO, he is just as responsible for BN's bad result and his ministry has done nothing in pulling in foreign investments, if at all he is just too busy politicking and wanting to be PM himself. He has no shame.

As for Ku Li, he is a forgone conclusion, as he did not do anything for BN in Kelantan and has done nothing but taken swipes at the leadership from the times of Tun Mahathir.

admin raksasabn

Nostradamus said...

Jeyklls and Hydes in Malaysia. Are you? (Updated 14 July 2008)

Malaysians in dilemma? So many events and news both real and unreal. Don’t know who to believe? Bombarded with too much spins. These are the quotes, we now hear.

“Give up”, “Fed up”, “Wait and See”, “Lost interest”, “Headache”, “Cannot believe anyone”, “Who to believe ah?”, “Niamah”, “Pening kepala”, “Pening otak”, “Sudah lah”, “Pi mampus”, “Insyallah (God Willing)” or raise your palm and fist and put them together on National tv or www.Youtube.com or www.malaysiakini.com or www.Malaysia-today.net or other blogs.

Why? Because it depends on what you want to perceive and your bias toward your own race, color, religion, party, groups, interests, superiority or plain dumbness.

That makes you something of a Jeykll and Hyde if you can’t differentiate between facts and fictions, good and evil, right and wrong, true or false. Too many Malaysians can’t decide now whether to become Jeykll or whether to become Hyde or when to become Jeykll or when to become Hyde.

Think hard and search your conscience from deep within and “Viola” you can differenciate between Night from Day. Throw out bias towards race, creed, superiority, affiliations, religion and beliefs, greed, power, cronyism etc and then see whether some of the things happening around is right or wrong , true or false, evil or good, facts or fiction.

1. Altantuya was killed and blown to bits. (Fact or Fiction).
2. Sodomy is as evil as murder. (True or False).
3. Anyone accused are innocent until proven guilty. (True or False).
4. Statutory Declarations and Police reports can be made to fool people. (True/False).
5. Anyman or woman will swear on his religion or beliefs to save his own skin. (True/False).
6. Race superiority is needed to rule Malaysians. (Fact or Fiction).
7. Religious superiority is needed to rule Malaysians. (Fact or Fiction).
8. All poor people need to be helped by Government. (True or False).
9. Corruption is a fact of life and should be tolerated. (Fact or Fiction).
10. ISA is needed because prevention is better than cure. (Fact or Fiction).
11. Free education is a right for all Malaysian children. (True or False).
12. Free healthcare is a right of all Malaysians. (True/False).
13. Free speech is a right of all Malaysians. (True/False).
14. Freedom of religions and beliefs is a right of all Malaysians. (True/False).
15. Liberty is a right of all Malaysians. (True/False).
16. All Malaysians and the world can be converted to a single culture, religion, race in future. (Fact or Fiction).
17. The next PM of Malaysia will follow R.A.H.M.A.N theory. (Fact or Fiction).
18. All Malaysian Malays are poor and lazy. (Fact or Fiction).
19. All Malaysian Chinese are rich and gamblers. (Fact or Fiction).
20. All Malaysian Indians are drinkers and liars. (Fact or Fiction).
21. All East Malaysians are inferior to West Malaysians. (Fact or Fiction).
22. Only Barisan Nasional (BN) can govern Malaysia. (Fact or Fiction).
23. Only UMNO can take care of Malaysian Malay’s and other Bumiputeras interest. (Fact or Fiction).
24. Only MCA can take care of Malaysian Chinese’s interest. (Fact or Fiction).
25. Only MIC can take care of Malaysian Indian’s interest. (Fact or Fiction).
26. Only Gerakan can take care of Malaysian’s interest. (Fact or Fiction).
27. Only PKR can take care of Malaysian’s interest. (Fact or Fiction).
28. Only PAS can take care of Moslem’s interest. (Fact or Fiction).
29. Only Hindraf can take care of Hindu’s interest. (Fact or Fiction).
30. Only PBDS can take care of Sarawakian’s Bumi interest. (Fact or Fiction).
31. Only UMNO Sabah can take care of Sabahan’s Bumi interest. (Fact or Fiction).
32. All Jews are intelligent and corrupted. (True/False).
33. All Africans are corrupted and murderers. (True or False).
34. All Westerners are corrupted and evil. (True or False).
35. All Chinese are communists. (True or False).
36. All Indians are Hindus. (True or False).
37. All Malays are Moslems. (True or False).

To be continued……

From: Patek1472.wordpress.com

Anonymous said...

Gondang berpendapat, penulis ini berhak menzahirkan pandangannya dan kenapa orang boleh belasah Pak Lah tetapi penulis ini tidak bleh tegur Ku Li dan Muhyiddin? Ini pandangannya. Ini pendapatnya. Setiap orang ada pendirian dan pandangan sendiri. Teruskan polemik kerana ia menambah ilmu politik.

RAKSASABN HOT VIDEO

Followers

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP